Gå til innhold
Arkivverket

[#25495] Valborg Gunnarsdtr Fjæra, gift Bråskot 1793-1897, Akra sokn, Skånevik, Hordalan


Gjest Marie Skålnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Skålnes

Viser til innlegg 25425 som mest omtalar tipptipptippoldemor Valborg sine etterkommarar i Sandeid, Rogaland.I følge Skåneviksoga 'vart Valborg ei eldgammal kvinne, nærpå 102 år', men det står og at ho levde frå 1793 til 1897, så eg får ikkje reknestykke heilt til å stemma. Er det mulig å finna ut nøyaktig fødsels- og dødstidspunkt? Sjølv skal ho ha sagt at ho var 301 1/2 år (dette har eg frå eldre slektningar), men då må ho i tilfelle ha stokka tala!Er det nokon som har funne ut meir om denne kvinna enn det som står å lesa i bygdeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner dette i FamilySearch: Valborg Gunnarsdatter (Gundersdatter) Fjære, døpt 29.12.1793 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=30075713&lds=4®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke. I 1801-tellingen for Sconevig finner vi Valborg på gården Fjære, 7 år gammel Lenke.I 1865 finner vi Valborg som enke og føderådskone på gården Hamletvedt i Vikedal prestegjeld, Hennes alder er da oppgitt til 73 år, dvs. født ca. 1792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Paa FS ser jeg at hun og Lars Viarson giftet seg 20 JUL 1817 i Skaanevik. Da staar hun oppfört med Fieren (Fjaera, saa det er nok henne Grethe har funnet.Fant og 4 av barna deres med daap og födsel, men det har du vel allerede?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant og giftermaal til Gunder Gundersen og Helga Olsdtr i Skaanevik : 24/6 - 1785Du finner vel mer om dem i Skaanevik bygdebökermvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Takk for svar, Grethe og Kjellaug! Dessverre er lenkene frå Familysearch tomme (det har eg sett i andre innlegg og). Eg har lese det som står i Skåneviksoga om Valborg og hennar for- og etterslekt. Nå vil eg gjerne notera ned litt meir nøyaktige datoar, eller i det minste år. Kanskje eg finn ut kor gammal Valborg vart når kyrkjebøkene for Skånevik kjem på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

De originale kirkebøkene befinner seg i de ulike statsarkivene. Siden Skånevik er i Hordaland, kan du finne kirkebøkene i Statsarkivet i Bergen. Ellers har bibliotekssektoren kjøpt inn mye materiale på mikrofilm. Hvis du har tilgang til et bibliotek, kan du se om det er lesesapparat og mikrofilm der, eventuelt om film kan lånes inn.For min del fungerte lenkene fra FS i temaet om Valborgs konkurrent på Rullestad, mens det stemmer at de ikke virket i dette temaet...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.