Gå til innhold
Arkivverket

[#25496] Per (Peder) Olsson Rullestad 1700-1803, Åkra sokn, Skånevik


Gjest Marie Skålnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Skålnes

Per Olsson Rullestad 'konkurrerer' med Valborg i innlegg 25495 om å vera eldste person i området. Eg finn Per som gammal her i 1801 Lenke. I 1701-teljinga, finn eg ikkje Per, berre faren og bestefaren. Han kan jo ha budd vekke saman med mora (ymse historiar tyder på at forholdet ikkje var heilt det beste mellom foreldra hans. Segna seier at faren var tjora til fjoslemmen i 14 år!) Per hadde ingen søsken. Mora, Ales Tørresdtr, kan muligens ha komme frå Sauda.Er det nokon som har forska meir på alderen til denne gamlekaren, som er stamfaren til dei som bur på alle gardane på Rullestad, og sikkert til alle som heiter Rullestad elles i landet og i Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Så vidt jeg kan se av 1801-tellingen er ikke Alis Tørrisdatter moren, men kona til Peder Olsen på Rullestad:Peder Olsen Husbond 101 1 gg gifteAlis Tørrisdtr Hans hustrue 66 1ste gang gifte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FamilySearch finner jeg at Peder Rullestad gifter seg med Alis Tørresdatter i 1757 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100053375710&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeFunnet følgende barn med far Peder Rullestad:Ole, døpt 1758 LenkeTørris, døpt 1764 LenkeMarit, døpt og død 1767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg har ikke vært bort i denne slekten. Men at alderen, oppgitt ved ft 1801, på disse tilårskomne forfedrene våre ofte har et slingringsmonn på +- 5 år, bør en tenke på når en leiter i manntallet fra 1701. I dette tilfellet helst minus.'1701 tellingen' var et manntall, så du finner ikke kvinner der.Når det gjelder Ales Tørresdatter, tviler jeg på om hun kommer fra Sauda i Rogaland. Dette skriver jeg ut fra navnekombinasjonen Ales/Alis Tørres. Ut fra den ville jeg heller tro hun er født et sted i Sunnhordaland.Innenfor området; Fjellberg -Stord - Tysnes -Kvinnherad.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Frode Lauareid

Eg ættar sjølv frå Per og Alis, og av den grunn gjekk eg gjennom to bygdebøker frå Sauda for om mogleg å finna foreldra til Alis. Eg fann ingenting. Eg trur difor Geir Eide har rett i at Alis ikkje var frå Sauda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har dere tenkt paa Skaanevik? Der finnes det baade Ales og Törres. Og detber jo heller ikke saa langt unna.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg har ei 3tippoldemor som heitte Guri Tørresdatter Sævareid ca 1740-1805, gift med Ørjan Johannesson Markhus. Denne Guri kan jo vera søster til Ales Tørresdatter. Eg har tidlegare leita etter Guri under Sævareid i Skåneviksoga, utan å finna henne. Fleire av barnebarna til Ales på Rullestad gifte seg til Sævareid, så det kan tenkjast der var eit slektskap. Syster deira Barbro er det nok du Frode ættar etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kjellaug. Skånevik er et naturlig førstevalg. Men siden garden Rullestad lå i Åkre sogn, Skånevik pg. antok jeg at Anders Haugland, forfatteren av Skånevik bøkene, hadde registrert det dersom Alis var fra Skånevik pg.Nå ser jeg forresten at Skåneviksoga 3 - Gardar og ætter Sævareid Skånevik kom ut i 1988, 4 år etter Åkre boken. Så det kan være Alis Tørresdatter kommer der fra.En annen sak er at kirkebøkene for Skånevik ikke går lenger tilbake enn 1745. Da kan det være krevende å finne sikre kilder til å kunne bestemme en kvinnes foreldre, dersom det da ikke finnes et skifte som kan belyse dette.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.