Gå til innhold
Arkivverket

[#25502] Giftermaal i Christiansund M og R?


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Er det et giftermaal ca. 1880-85 for Nils Martines Gronningsaeter og Else Karoline f. Olsen i Kristiansund? Else f. ca. 1856 Christiansund, Nils f. ca. 1856 Nordalen. En sonn Bjarne f. ca. 1884 Kristiansund for de flyttet til Bronnoysund. Hvem var farene til Nils og Else Karoline?? Dette for Bronnoy Bygdebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Folketellinga for Kristiansund 1865 sier om denne familien som bodde i Sjøgata i Kristiansund: Edvard Martinus Olsen, f. 1820 i Kr.sund, skipper indenskjærs og kone Mari Andersdatter, f. 1824 samme sted, har dattera Else Karoline, f. 1856. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Her er en Nils med forelre i Nordal i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61524&gardpostnr=133&personpostnr=779&merk=779#ovre>LenkeHer er en annen: LenkeAldersmessig passer vel den første, mens navnet tyder på at det er den andre.Det var jo andre Grønningsæter-folk som flyttet til Kristiansund: Lenke og:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Tor og Tore kommer sikkert på plass igjen over helga, kanskje de finner giftermål og andre opplysninger. Forøvrig er kirkebøkene for denne perioden sterkt ødelagt av brann, men det finnes også andre kilder. Sønnen Bjarne er kanskje oppkalt etter Børre? Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Vi så litt på dette tidligere i dag, men fant ikke giftermålet 1883, 1884 og deler av 1885. Kirkebøkene er brannskadde, men de aller fleste av giftermålene i disse årene er med. Vi fant heller ikke familien i folketellingen 31.12.1885 i Kristiansund, så da hadde de kanskje allerede dratt nordover, eller de har kanskje ikke bodd i Kristiansund by? FT1885 var en ren bytelling og landkommunene var ikke med. Vi får ikke tid til å sjekke dette i neste uke, da vi er opptatt. Men senere i november, kan vi sjekke kirkebøkene. Også fødselsdatoen til Bjarne. Vet du om han hadde eldre søsken som ble født i Kristiansund? Det kan gjøre det lettere å lete. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hvor snille er alle dere! Stor takk for hjelpen. Tore og Tor, Nils Martines Gronningsaeter og kone var i Bronnoy i 1886 da neste barn ble fodt. Fra 1891 folket. var Bjarne elste barn f. ca. 1884 og f. Kristiansund ved konf. Mora Else/Elise Karoline skulle vaere f. ca. 1856 kanskje dtr. av Edvard Martines Olsen og Mari Andersdtr. Kr.sund. (dette fra 1865 folket.- kan bruke hennes fodt ogsaa). Jeg setter stor pris over noe dere kan gjore for oss. Kan skrive med direkt paa robert_d_miller@msn.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

I Norddal Bygdebøker, del 1, side 230, finn vi noko interessant. Her står det at Nils Martinus er født i 1857, og at han flytta til Brønnøysund. Fleire av søskena hans bodde i Kristiansund ein del av tida.Foreldre til Nils Martinus er Børre Iverssen Døving (1812-1876) og Berte Oline Monsdtr. Hoel (1816-1894). I ein fotnote står det at Børre dreiv mykje med hestehandel. Han kom bort på Romsdalsmarknaden, utan å fina merke eller spor etter han.Ifølgje bygdeboka hadde Børre og Berte Oline ni born. Nils Martinus var nest yngst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til allmenn opplysning: Nils Martinus' ene bror i Kristiansund (4), Børre Grønningsæter, hadde en datter Betzy [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01503&gardpostnr=587&personpostnr=2678&merk=2678#ovre>Lenke gift med Nils Grefsnes (Hitra?) som i mange år drev glassmagasin i Kristiansund. De fikk fire døtre, og har etterkommere som lever i dag. Betzys søstre, Laura og Anna, ble ikke gift.Iver Grønningsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

Børre Iversen Døving var frå Døving, og son til Iver Iversen Døving 1774-1844, og kone Inger Børådtr. Grønning 1778-1842. Berte Oline var frå Hoel, og dotter til Mons Nilssen Hoel 1785-1834, og kone Beate Lovise Olsdtr. Storaas 1793-1882.Med enkja Ane Pedersdtr. Døving 1792-1861 hadde Børre Iversen dottra a) Inger Marie 1836-1908. Ho var gift med Peter Severin Olaus Olsen Solnørdal frå Ørskog, og budde på Apalseth i Ørskog.Børre Iversen og Berte Oline hadde desse borna: b) Martinus 1841-1922, gift 1872 med Gjertine Iverdrtr. Omenås 1837-1916. c) Inger 1843-1843. d) Karl Elias 1844- Han var skomakar i Kristiansund. e) Iver 1846- (Det er han Torgeir nemner i Kristiansund) f) Tore Andreas 1849- til USA. g) Berte Nikolina 1851-1941, gift 1876 med Børre Knudsen Høghjelle 1844-1905. Dei budde på Grønningsæter, og hadde 10 born, og 7 av dei reiste til USA. h) Børre 1853 (Det er han Torgeir nemner i Kristiansund med datra Betzy). i) Nils Martinus 1857- Brønnøysund j) Ole Bendik 1860-1860Både Grønningsæter, Grønning, Døving og Storaas høyrer til i Norddal kommune, og slekta attover i tida er rimeleg greit oppsett i bygdeboka, og dei held seg stort sett i Norddal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Arne Remvik

Jeg har nå funnet et bilde i et gammelt album etter min mormor av de fire barna til Børre Børresen Grønningsæter. Bildet ble tatt av fotograf Engvig i Kristiansund, og navnene var faktisk skrevet på baksiden av bildet. Se bildet her: http://remvik.com/slekt/mediaviewer.php?mid=M1184Torgeir: Vet du kanskje noe mer om dødsdatoene til disse fire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Dagny gift Bothner Grimsmo 24.6.1909-4.4.2001; Birgit gift Aasgaard 14.7.1912-1.6.1990; Else Marie gift Brustad 31.8.1915-21.3.2005 og Ruth gift Bulukin 6.7.1918-23.6.1997.OK?Hilsen TorgeirPS Lenka di får jeg ikke åpna, men jeg er ikke sikker på om det er meg eller systemet det er noe gærn't med:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Remvik

Takker, Torgeir!Regner med at dette er døtrene til Betzy? I spørsmålet mitt tenkte jeg egentlig på Betzy, Anna, Laura og Henrik Grønningsæter. Sistnevnte fant jeg som død under et besøk på Linge i Norddal i 1906, bare 27 år gammel. Det er disse søsknene som er på bildet jeg har.Prøver du igjen og ser om du får opp bildet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ja, jeg bommet på en generasjon! Nattsynet er ikke hva det en gang var.Bildet er nå studert. Det er lett å kjenne igjen Betzy, og de to andre jentene må da være Laura og Anna. Men de må ha forandret seg en god del med åra...Skal ta kontakt med en i nær familie for å få flere detaljer om den generasjonen. Lurer forresten på om Grønningsæter-navnet er i ferd med å forsvinne i Kristiansund. I sommer så jeg tegn på at butikken i Kaibakken hadde gjort sitt.Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.