Gå til innhold
Arkivverket

[#25504] Jensen og Gabriel Scott i London 1878


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg har arvet noen bøker, bl.a. to bind av 'Nicolai's Marriage' by the Author of 'Nóddebo Parsonnage' som det står på forsiden. Forfatter Henrik Scharling.Men det som er interessant står med håndskrift inne i bind I: Fra Gabriel Scott London 7 Decbr. 1878S.M. Jensen (eller initialer J. N. e.l.)Med ny håndskrift:Kria 10/6-09 Emilie Michaelsen fra fru C.S. Jensen (eller lignende initialer)--------Emilie Michaelsen f. 1871 i Vadsø, er min mormors søster, men hvem er Jensen-familien? Emilie bodde forresten i Lødingen i 1900, men hun flyttet til Fana (Bergen) og døde på Nesttun i 1953. Så hvordan kjnte hun Jensen-familien, og hvem er de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kven dei var, er enkelt. Sjømannsprest Svend Holst Jensen og kona Caroline Mathilde Schytte Jensen var foreldre til Gabriel Scott Jensen, som den seinare forfattar Gabriel Scott var døypt. GS var fødd i Leith i Skottland 1874, så han var nok berre fire år då. Det er nok opphaveleg ei gåve gitt internt i familien. Men dei flutte heim att til Noreg og budde fyrst i Høvåg, i ft1900 i Kristiania (men ikkje GS, for han bur då i Brekkestø i Vestre Moland).Eg vil tippe at Emilie M. har tent hjå dei i Kristiania og fått boka i gåve 1909 av fru C(M)SJ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.