Gå til innhold
Arkivverket

[#25513] Kirkebok Gamle Aker menighet 1854


Gjest Thore Bakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Thore Bakk

Hei ! Er det noe som har tilgang til kirkeboken for Gamle Aker ? I følge Family search vies Christian August Andersen og Judithe Hansen, 18 Juli 1854. Er det noen som kan fylle på med foreldrenes navn, bosted og navn på forlovere ? Vennlig hilsen Thore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er nok litt tidlig å operere med Gamle Aker allerde i 1854.I klokkerbok for Aker (Klok 11) står kun at ungkaren og proprietæren Christian August Andersen 18. juli 1854 ektet jomfru Judithe Hansen, Grønland etter 'Kongelig Bevilling'. (p.149).Aker Mini 20: I ministerialboken står Christian August som gårdbruker, at hans alder er 24 1/2 år, født 'Aas', oppholdsted 'Vestbye' og sønn av Anders Johannessen. Judithe Hansen står oppført med alder 20 1/2, fødested 'Kraakstad', datter av Hans Jensen. De står oppført med adresse Grønland. Kongebrevet er av 12.07.1854, forlovere er J.Johannessen og F.Møller. (f.343).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Hei. Tusen takk til dere begge. Jeg har fått de opplysningene jeg var ute etter.Hva slags grunner kan det være til at Christian August Andersen og jomfru Judithe Hansen måtte ha 'kongelig bevilling' for å gifte seg ? Ser ikke ut som om alderen skulle være avgjørende. Vil man kunne finne søknaden om tillatelse til å gifte seg og i såfall hvor ?Hilsen Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Umiddelbart kunne det kanskje virke som om jeg var ute etter noen som kunne ta over hele min slektsforskning. At Riksarkivet/Statsarkivet hadde vært et mere relevant sted å henvende seg, med et spesifikt spørsmål vedrørende vielsen under, har jeg ingen vansker med å se. Siden så mange kunnskapsrike mennesker frekventerer denne siden, var jeg mer ute etter litt generell informasjon angående 'Kongelig bevilling' i forbindelse med vielse. Jeg kan tenke meg lav alder og nært slektskap som grunner til å måtte søke om lov. Kan det være andre ?'Som man roper i skogen får man svar'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Beklager at svaret mitt ble misoppfattet...Jeg tenkte at hvis du hadde lyst til å finne ut om hva som står i selve bevillingen i forbindelse med ekteskapet i 1854, så kunne RA være stedet. For øvrig tror jeg at det var slik at man også ved kongelig bevilling fikk tillatelse til å inngå ekteskap 'i huset' framfor i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Jeg mener å tru at når henne her: Judithe Hansen står oppført med alder 20 1/2, fødested 'Kraakstad', datter av Hans Jensen.'altså ikke er myndig enda' , så trengs det.Det har noe med alderen..trur jeg. Hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.