Gå til innhold
Arkivverket

[#25514] Emigrering til USA Karl Sophus Magnussen (Severinsen)


Gjest Arne Robertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Robertsen

Har forgjeves søkt etter Karl Sophus Magnussen (evt. Severinssen) født i Stokke i Vestfold i 1897. Han var sjømann og kom seg muligens inn i USA fra en båt han var påmønstret. Vi vet med sikkerhet at han bodde og døde i USA. Siden vi ikke lenger har noen familie å spørre om detaljene,så er vi på bar bakke utenom hans foreldre og søsken. Min mor fikk arv etter ham en gang i perioden 1945-1955. Den var fra USA.Har prøvd FS og Lenke uten resultat.En bror av Karl Sophus, Halvdan Henry Severinssen, kom til USA i februar 1924 med Kungsholm fra Göteborg, men han må ha kommet raskt tilbake, for han døde i Skjee i Stokke 27.10.1925.Det jeg ønsker vite er hvor bodde, døde og evt. andre hendelser angående Karl SophusHåper å få noe hjelp av de som er mere rutinerte med søk i USA.mvh. Arne Robertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ettersom din mor fikk arv kan en vel gå ut fra at han var barnløs ( ihvert fall ved sin død) Kan han ha vært gift?Det finnes nok kandinater i både 1920 og 1930; men å koble disse sikkert opp mot din mann er ikke så enkelt i første omgang.Ifølge opplysningene dine er han jo der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

En takk til både Tor og Jon. Til Jon kan jeg si jeg ikke kom inn på lenkene dine. jeg gjorde sikkert en feil når jeg skulle registrere meg, fikk beskjed at både brukernavn og mitt telefonnr. var registrert og at jeg måtte legge nye.Jeg prøvde flere ganger i det håp at nå måtte vel maskinen forstå. Men nei. Den ene av dem hadde jeg, der var ankomstdag 01 february, 1924 med båten Kungsholm, men hva eller når var den andre? mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du tatt en titt på nærmeste sjømannshus? Han vil nok stå i mønstringsrullene. Kanskje du kan følge ham et stykke på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Takker for alle innlegg. Det kan godt være min Sofus som kom med Bensalem.Kom til å tenke på at han var i Standard Oil sine båter visstnok i flere år. Jeg lurer på hvor han evt. holdt til i USA.En annen ting er kanskje å spørre hos sorenskriveren (nå byretten) for vårt hjemsted ved arveoppgjøret. Har det ikke helt klart når det var, men sannsynligvis mellom 1948 - 1951. Er det noen som klarer å finne mer om ham, så er jeg meget glad for det. Vet en gang ikke når han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.