Gå til innhold
Arkivverket

[#25524] Steen Hansen Hov


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Er det noen som har noe kjennskap til en Steen Hansen, bosatt på Hov i Dønna ? Hans kone var Kjersten Olsdr., men ellers har jeg ingen opplysninger. Kunne godt tenkt meg litt mer. Med hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei Knut! Ja, her var det mye. Men, skulle jeg kunne gjøre meg nytte av dette, måtte jeg nok ha 'bruksanvisning'. Vel, jeg har nok det meste selv allerede. Men si meg, hvor har du funnet bildet av denne familien ? Beste hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei igjen ! - Nu har jeg studert 'Geistligheten', men klarer altså ikke å se at denne Hr.Steen Hansen Orkdal er oppf. m. en sønn Hans.-- Spørsmål; Er det noen som kan gjengi kildegrunnlaget for denne opplysningen, så hadde det vært kjempefint ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Alv  Edvardsen

Hei! Kanskje det kunne la seg gjøre å finne ut mere om denne fam., dersom det lot seg gjøre å identifisere konene ? - Altså; Hans Steensen Hov, f. ca. 1628 skulle ha vært g.m. Margrethe Hansdr., f. omkr. 1639. Hvem kunne hun ha vært dr. av ? - Deres sønn Steen Hansen Hov, f. ca. 1673 var g.m. Kiersten Olsdr., sk. 1743. - Hvem kunne hun være dr. av ? - Denne Steen Hansen Hov hadde også en bror, Hans Hansen.- Er det noen som vet hvem han blev g.m. ? Beste hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Alv  Edvardsen

Hei igjen! - Prøver meg på denne en gng til. Kanskje har noe nytt kommet frem.-(?) - Som far til Lensmann Hans Steensen Hov, f. ca. 1628,(Lensmann i tiden 1666 - 1702) - har det vært lansert Hr. Steen Hansen Orkdal. - Hva jeg forstår er det en del tvil om dette.--Nu ser jeg i Alstahaug Kanikgjeld, at det på Sund i Hemnes var en Steen som var Lensmann i tiden 1640 - 1661.- Rent logisk ville det vel her være en mulighet for at det var ham som var faren til Hans Steensen på Hov. (?) - Mon noen har forsøkt å finne noe ut av dette ? - Det var jo elles en del nære forbindelser imellom disse Lensmanns-slektene.-- Hvem kan denne Lensmann Steen på Sund ha vært ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Alv Edvardsen

Prøver denne en gang til. - Påsken er jo sesong for løsning av gåter. - Kanskje har det dukket opp noe etter hvert som kan stadfeste eller avkrefte for godt, denne formeningen om at Lensm. Hans Steensen på Hov i Dønna, f.c. 1628, skulle være sønn av Hr. Steen Hansen, Sogneprest i Orkdal. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv  Skjerve

Jeg kan avkrefte det. Hvis nødvendig, se min HjemmesideVennlig hilsen og fortsatt god påskeLeiv Skjerve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg kan forøvrig henvise til min artikkel i Genealogen Nr1/2003 (Medlemsblad for Norsk Slektshistorisk Forening) med tittel:'Et epitafium i Melhus kirke og slekten Lindved i Norge'Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk for svar. - Dessverre kom jeg ikke lengre inn i denne hjemmesiden enn å finne at det ikke var med noen Hans som barn. - Hvordan og hvorfra denne 'opplysningen' kan ha sin rot, vet jeg altså ikke. -- Ellers kom det jo flere av samme slekt til det aktuelle området i Helgeland, gjennom Hr. Steens dr. Cathrine og hennes dr. Dorthea Cathrine Christensdr.-- Men jeg har altså konstatert at det fremdeles opereres med at denne Hr. Steen skulle være far til denne Hans. -- Jeg skal forsøke å få tak i dette heftet. -- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.