Gå til innhold
Arkivverket

[#25526] Anna Skaanland, f. ca 1875-80, Trondenes, Troms


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg pröver aa finne ut hvem denne damen er. I 1902 var hun tjenestepike hos en familie i Nittedalen i Oslo og hun fikk da en datter uten aa vaere gift. Faren var en svensk skomaker i Oslo : Oluf Hansen (Östendahl)- det er nok han jeg har funnet i FT 1900 :[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301&gardpostnr=3512&personpostnr=86107&merk=86107#ovre>LenkeJeg finner kun en Anna paa Skaanland i 1900 FT :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kom og til aa tenke paa at Alvilde Karoline ikke er et saa valig navn, kikket i FT 1900 for Trondenes og finner kun en med det navnet. kan dette ha vaert mor til Anna montro??LenkeEr det noen som har adgang til bygdeböker fra omraadet?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Det var nok flere enn én som het Anna på Skånland i 1900, men det er vanskelig å finne noe så lenge en har bare fornavnet. Kanskje kan du finne etternavnet i kirkebok for Nittedal, fødselen til datteren er vel kjent der. En familie på Skånland tok gårdsnavnet Skånland til etternavn, og flyttet senere til Tromsø, og en av etterkommerne ble en av landets mest kjente økonomer, kanskje det kan være samme familie?. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Berg Fiveland

Hei Kjellaug! Finner en Alvilde Karoline Samuelsdatter Nilssen, f. 1868 Vågan Nordland gift med Johan Kornelius Kristiansen f. 1861 Vågan Nordland. De bor på Harstad og ble gift 1887. 7 barn. Om dette er din Alvilde Karoline vet jeg ikke. Bare et skudd i blinde... Skal lete videre. Mvh Liv Fiveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Følgende kan være aktuell: 1) Anna karoline Lovise (1864), datter av Ole Isaksen, 2) Anna Kirstine (1874), datter av Petter Andersen, 3) Anna Berntine (1873, tviler på om det er henne, søster til min bestefar), datter av Anders Eberg Johannesen, 4) Anna Bergitte Marie (1874), datter av Johan Harr Rafaelsen, 5) Anna Kristina (1884), datter av Hartvig Israel Harr Andreassen , 6) Anna (1883), datter av Edvard Martin Eliassen. Allre disse har bodd på gården Skånland store, og det er bare søster til min bestefar som jeg har registrert ektefelle og barn på. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk til begge to for respons.Den du Liv har funnet er den samme som du finner i lenken i mitt andre innlegg. Spörsmaalet er jo om de har en datter Anna.Til Haakon, jo jeg fant jo ut at det var flere Anna paa Skaanland.Min niese har bare disse opplysningene fra daapsattesten der navnet til moren staar Anna Skaanland, etter hva jeg forstod. Men jeg skal spörre henne igjen.Etter hva hun forstod kom hun fra Harstad, saa jeg tror ikke det er denne familien fra Tromsö. Anna jobbet jo som sagt som hushjelp.Det er ikke godt aa si hvor gammel denne Anna er heller.Vet heller ikke om det er mulig aa finne ut om noen av disse 6 damene drog til Oslo. Hun maa jo ha vaert i Oslo senest i februar 1902, la oss helst si 1901. Nummer 6 var vel den jeg fant paa Skaanland i FT 1900.Er takknemlig for all hjelp-:) hadde vi bare hatt farsnavnet, saa hadde det vaert enklere.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Berg Fiveland

Hei igjen Kjellaug. Nei de hadde ikke en datter som het Anna. Jeg finner De som Alvilde vokste opp hos nemlig Johan Mikal Henriksen f 1866 Kanebogen av foreldre Henrik Johannessen og Ellen Andersdatter. Johan ble gift 1888 m. Anne Margrethe Hansdatter f. 1865 Bessebostad av foreldre Hans Lukassen og Karolina Arnesdatter. De har to barn 1. Henry Ernst f. 1890 Kanebogen .2. Helena Karoline f. 1892 Kanebogen. De er jo mulig at Anna er i slekt med disse og jeg skal prøve å følge det sporet. Mvh Liv Fiveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, Liv. Dette blir spenndendes om du kan finne noe. Det var jo litt artig at vi finner en Karoline her og.Fikk nett brev fra min niese og hennes far sier at det stod ikke noe annet paa födselsattesten enn Skaanland.Det er jo litt rart at de först fostret opp Annas datter og siden da Alvilde (gift med Lauritz Lindberg) döde ved sönnen Alvins födsel, fostret de og opp han.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har funnet en Anna Tollefsen som var födt i Trondenes i 1873 og er hushjelp i Oslo :Lenkemen jeg finner henne ikke i Trondenes 1875, har sett baade paa Tollefsdt og TÖllevsdtr, m.m.Jeg finner ingen Tollev som kan passe som far i FT 1865, men derimot fant jeg to Tøllev1. Tøllev Hartviksen 37 aar gift med Jacobina Markusdtr 28 aar Kanskje litt i eldste laget til aa faa en datter i 1873.2. Tøllev Eriksen 30 aar gift med Gri Nielsdtr 21 aar. De kan godt ha faatt en datter i 1873. I 1865 bor de et sted som heter Harbakken i AErevikens skoledistrikt, jeg vet ikke hvor dette ligger i forhold til Skaanland.Har du Liv muligheter til aa sjekke disse to para?MvhKjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Du kjører også denne saken i no.fritid.slektsforsking.diverse Jeg finner ei Anna født 1883 og det står angitt at hun er født i Fiskefjord, Tjeldsund og kom til Skånland Store.til Edvard Martin Eliassen f 1863 i Fiskefjord Tjeldsund og gift med Antonetta Marselia Larsdtr.Hvis opplysningen er riktig; kan det jo her være slektsforhold.FT1900 som du viser til angir jo også at Anna kan være datter av husfarenForslag er at du da går til kirkeboken for Tjeldsund og ser om du finner hennes fødselMen du burde jo kunne finne noe mer opplysninger om hennne i Nittedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Berg Fiveland

Hei igjen! Anne Margrethe Hansdatters foreldre: Hans Petter Lukassen f. 1825 Brokvik d. 1900 Bessebostad g. 1858 m. Karolina Antonette Arnesdatter f. 1828 Bessebostad d. 1916 Bessebostad. Foruten Anne Margrethe fikk de en datter til som het Mette Margrete f. 1860 Bessebostad.Hun igjen fikk to døtre, men ingen Anna. Johan Mikal hadde 8 søsken, alle døde som barn. Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk til Liv, saa var det altsaa ikke noe naert forhold der.Jeg skjönner ikke hvordan den Anna jeg fant i FT 1900 kan vaere datter av husfaren. han heter Ole Fageraas (f i Bergen) og denne Anna heter Tollevsdtr.Naa haaper jeg paa at dette kan vaere rette Anna. Ser at det bor en god del svensker paa samme adressen, men ikke den 'min' Anna fikk barn med. LenkeHun var i Nittedal da barnet ble födt i 1902, det betyr ikke nödvendigvis at hun var der i 1900.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Berg Fiveland

Hei igjen! Tollef Jørgen Mikkelsen f. 1832 Medkila d. 1913 Gansås g.1.g. m. Olava Matea Benjaminsdatter f. 1839 Fauskevåg Lille d. 1884 Gansås, g. 2 g. m. Anne Sofie Jacobine Olsdatter f. 1841 Sama. Andre ekteskapet var barnløst. Barn i 1 ekteskap:1. Olufine Marie f. 1869 Gansås g. 1891 m Bernhard Fredriksen Sogge. 2 Ingeborg Margrete 1871 Gansås-1910 Seljestad, g. 1896 Kristian Bendiksen , Harstad. 3 Anna Birgitte f. 1873 Gansås. 4. Mathilde Marselia f. 1876 Gansås. 5 Bernhard Nikolai 1878-1883 Gansås. 6 Berntine Nikoline 1881-1906 Gansås. Som du ser her er det ikke flere opplysninger om Annas vidrer skjebne. Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Otto,Jeg finner ikke dette paret du nevner i FT 1900.Var det noe farsnavn paa denne Anna?Ellers er det vanskelig for meg aa faa fatt i kirkeböker da jeg er bosatt i utlandet.Takk for innspill allikevel.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen Liv, det er ihvertfall denne Anna som da er i Oslo i 1900, men det vil jo ikke si at det er 'min' Anna.Finnes det noe utflyttingsarkiver tro?Jeg vet at paa S&F sitt fylkesarkiv har jeg funnet det.Det er jo artig at hun er den eneste Anna födt i Trondenes i FT 1900 i Oslo. Ligger Gansaas langt fra Skaanland?Til Otto, du maa unnskylde jeg trodde du mente den linken jeg fant til Anna Tollevsdtr i Oslo. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Berg Fiveland

Hei! Edvard Martin Eliassen f. 1863 Fiskefjord Tjeldsund, Nordland g. 1882 m. Antonetta Marselia Larsdatter f. 1858 Skånland. Antonetta fikk barn utenfor ekteskap m. Karl Brynild Bergersen Vette: Anna Margrete 1878-1881 Skånland Store. I sitt ekteskap m. Edvard finnes følgende barn: 1. Anna f. 1883 Fiskefjord Tjeldsund, Nordland, kom til Skånland S. 2. Johanne Emilie 1885 Skånland, 3. Reobert Martin Norman 1887, Skånland.4 Petra Kristine 1891 Skånland S. 5 Amanda Marie Berntine 1894-1915 Skånland S-Skånland.6 Jacob Andreas Jentoft 1896, Skånland S. Jeg ser jo i fra lenke du har gitt, at hun bor med Ole Fagerås og kone og de er jo også fra Trondenes, men jeg finner ikke noe Fagerås her. Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen Liv, her har vi jo da en Anna paa Skaanland, men hvordan vite om denne jenta dro til Oslo? Hun var jo bare 19 aar da i tilfelle. Og hvor fikk hun dette navnet Alvilde Karoline fra, dette er ikke en enkelt affaere.Ja, jeg saa at en Fageraas kom fra Trondenes. Det er litt rart for paret denne andre Anna arbeider hos kommer fra Bergen. Lurer paa om det ikke er feil i FT, for Fageraas ligger da i Bergen. I 'gamle dager' var det en stor gaard oppe ved Legdene i Bergen.Tror du det er noen muligheter til aa finne ut hva som skjedde med denne Anna Edvardsdtr?til Otto: jo jeg leter etter Anna fra Skaanland, men jeg har saa ofte sett paa Vestlandet at folk skifter navn naar de arbeider et annet sted. Og ettersom jeg fant en Anna fra Trondenes i Oslo i 1900, saa var jo det en idé aa utforske. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for tipset, men finner verken Anna Edvardsdtr eller Anna Tollefsdtr der.Synd at det ikke er mulig aa finne döde i oslo paa nettet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Min niese sier at Alvilde ikke vokste opp hos dette paret, da hun var tre aar gammel ble hun satt bort til et annet par. Det förste kunne ikke ha henne lenger. De het Johan Hagen Jensen og Anna Hagen Jensen og bodde paa Kila (har ikke funnet noen av dem i FT 1900)Ellers saa vil hun naa forsöke aa faa ny daapsattest for aa se om det staar noe mer om Alvildes mor Anna.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Berg Fiveland

Hei Kjellaug. Johan Hagen Jensen f. 1869 Kila g. 1900 m. Anna Jensdatter f. 1869 Tromsøysund. Om de fikk barn har de fått dem etter 1900 og er derfor ikke oppført her. De bor på Kila i 1900. Foreldre av Johan Hagen er: Jens Andreas Schjelderup Augustinussen 1819-1886, Kila og mor Elisabeth Johanne Eliasdatter 1829 Oldra d.1896 Kila. De giftet seg i 1851 og fikk 7 barn, hvorav Johan Hagen er den siste. Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kari Larsen

Jeg har forespurt på Nittedal bibliotek om de vet noe mer om familien Solberg i Nittedal der Anna var hushjelp. Her er hva de svarte (mine lenker):Hei! Det jeg har funnet ang. opplysninger om Anna fra Skaanland er:Familien Solberg i Nittedalen i 1902 kan stemme med:Christian Pedersen Solberg fra Skedsmo som eide gården Østigarn (Østre Dal), g.nr. 26, br. nr. 8, fra 1898 til 1913 (s.487 i bygdebok for Nittedal).Ifølge folketellinga for 1900 for Nittedal var han født i 1858, og bodde sammen med ant. mor og søster og en tjenestegutt, pluss også et barn født i 1892. Men ifølge samme folketelling bor det ingen Anna i 1900 på denne gården (s. 6, linje 31).Jeg har også søkt på navnet Anna i samme folketelling på nettet, men får ikke treff på noen Anna født i Skaanland (eller annetsteds nordfra).Hvis dette er riktig familie i Nittedal, kan hun jo ha kommet til gården etterat folketellinga ble foretatt....Hvis du vet hvilken kirke i Kristiania Alvilde Karoline Østendahl ble døpt i, kan du gå gjennom mikrofilmer av kirkebøkene for 1902 for å finne oppføringen av hennes fødsel. Da finner du også mors og fars navn. Hvis du ikke vet hvilken kirke i Oslo, kan det jo bli litt jobb...Jeg er litt usikker på om det var dette du ville vi skulle hjelpe deg med, altså Anna fra Skaanlands tilknytning til Nittedal. Det er jo litt vanskelig å vite om det er de riktige opplysningene vi har funnet...Lykke til videre!Vennlig hilsen Nittedal bibliotek Anne-Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.