Gå til innhold
Arkivverket

[#25527] Per/Peder Knudsen Nesset fra Gudbrandsdalen, f.ca.1774?


Gjest Inger Stjern Nybrott
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Stjern Nybrott

Hvor skal jeg lete for å se om jeg kan finne noe om denne mannen, som ifølge boka om Bjørnørfolket(Fosen) skal være fra Gudbrandsdalen, men ha flyttet til Osen i Sør-Trøndelag og der giftet seg med Gurine Olsdatter Osen(f.1793)i 1817?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er mulig at jeg er på ville veier, men det er Nesset i Sollia også, og som i dag ligger under Stor-Elvdal, men jeg lurer litt på om Sollia tidligere lå under Ringebu eller muligens Fron.Kanskje noen kunne sjekke Sollia Bygdebok for deg, bare for å være på den sikre siden.Jeg lurer på om det bindet som omhandler Nesset er utkommet.Og når han du lurer på er født så tidlig som på 1770-tallet er det kanskje ikke umulig at det står at han skal være fra Gudbrandsdalen.Men det er mulig at dette er et skudd i blinde?mvh Reidar Oddløkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Gausdal er en sidedal, men regnet med til Gudbrandsdalen, der et det også en Nesset-gard. Den er øverst i Vestre Gausdal, Svatsum/Espedal. Har manntallsliste for 1775, men dessverre, jeg finner ingen ved navn Per/Peder der på den tiden. Dette var en heller dårlig hjelp så jeg får bare si lykke til videre i letingen. Hilsen Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det var dårlig med respons på utsjekking av Nesset i Sollia, selv om sjansene sikkert er små for at det er her Per/Peder Knudsen Nesset kommer fra. Jeg mener å ha hørt eller lest at Sollia fra gammelt av var anneks under Ringebu. Fron tror jeg var feil antydning. Dette bare for å holde litt liv i innlegget. Lykke til videre.mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Nesset er navnet på plassen der Peder bodde i Osen. Seinere blir stedet kalt Nesmo. Han ble kalt for Peder Knudsen Øvreneset da han gifta seg i 1817. Jeg tviler på at Nesset er navnet på stedet han kom fra. Jeg har ikke klart å finne noen passende Peder Knudsen i Gudbrandsdalen i folketellinga 1801. Men en bør merke seg at Peder dreiv som smed etter at han kom til OsenTradisjonen om at Peder kom fra Gudbrandsdalen er sannsynligvis nedskrevet av Lars Nesmo f 1903. Lars Nesmo bodde på Nesmo og var en flink lokalhistoriker og tradisjonssamler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Stjern Nybrott

Mange takk skal du ha! Hvis ikke DU har funnet noe er det neppe vits i at jeg leter mer. Er imponert over alt arbeidet du og S.Brattgjerd har lagt ned i bøkene om Bjørnørfolket.Mvh.I.Stjern Nybrott

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.