Gå til innhold
Arkivverket

[#25528] Dobbelføring i folketellinger?


Gjest Helge Bjerkevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjerkevoll

Lurer på om dette var utbredt. Eksempelvis en ungdom som tjente på en nabogard kunne bli oppført både i den opprinnelige familie og der han tjente. Mitt eksempel gjelder 1900-tellingen for 1545 Akerø, hvor jeg finner Gjørg Jonassen (2512) f. 1888 på gard nr 53, bruk nr 2. Dette vet jeg er min bestefar. På nabobruket samme gard finner jeg en Jørgen Jonassen (nr 2505) Garnb. Jordarbeider f 1887. Jeg har en mistanke om at dette er samme person som over. Det jeg vet var at bestefar Jørgen (kalla Gjørg av bygdefolket) var både en god garnbøter og interessert i jorda. Er min mistanke riktig så var bestefar 'barnearbeider' 12 år gammel, og at bonden prøvde å pynte på dette med å gjøre han et år gamlere. Var slike dobbeloppføringer vanlig?Vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Alle som oppholdt seg andre steder enn på sitt vanlige hjemsted skulle i 1900 registreres som 'midlertidig fraværende hjemme', og 'midlertidig tilstedeværende' der de faktisk var på tellingstidspunktet. Det er følgelig mange som er dobbelført i 1900-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.