Gå til innhold
Arkivverket

[#25530] Kan noen hjelpe med opplysninger om husmenn på Alfstad, Toten?


Gjest Kari Nyman
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Nyman

I folketellingen for 1801 fra Toten, gården Alfstad, finnes en husmann Ole Madsen og hustru Pernille Povelsdatter og deres 5 barn. En av barna er Mads Olsen, 11år. Han kan muligens være min tip-tip oldefar. Finnes det noen bygdebok el. annen slektsopptegnelse som omtaler Alfstad gård? Hvor i Toten ligger denne gården? Den Mads Olsen jeg søker giftet seg i Brøttum i 1823. Noen som har noen opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

I dag er det tre Alfstad-garder; men på den tiden var det et bruk. Garden ligger like ved Lena.Ta en titt her http://slektshistorielaget.no/Kanskje finner du noe .Ellers er det mye å finne på Dokumentasjossenteret på Kapp, Ø.Toten. Der er det bl.a kartotekkort på så å si alle bygdas innbyggere på den tiden. Burde være mye å hente der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nyman

Takk for informasjonen, det vil nok drøye en stund før jeg kan ta meg dit. Men jeg har vel da fått slått fast at det dreier seg om Østre Toten. Hva med bydebøkene for Toten, omfatter ikke noen av dem Alfstad gården(e)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Vedr. bygdebøker: Nei, ikke enda for Lena-området, men som tidligere snevnt; på Dokumentasjossenteret finner du nok svaret.Prøv forøvrig med en etterlysning på lenken jeg ga deg - kanskje for du svar der, eller at noen sjekker opp for deg i arkivene på Kapp.Jeg har desverre ikke tid til å sjekke det for deg på en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Er det denne Mads Olsen du søker? LenkeMads Olsen Øverhagen f.1790, d. 1868, g. 1823 med Ingeborg Olsdtr. Skrukkerud eie, f. 1801, d. 1882. Barn:Ole f. 1823, g. 1847 med Kari Larsdtr. Syljuberget midtre f.1819.Jens f. 1828, g. 1854 med Marie Kristendtr. Løvstuen f. 1826Oline f.1830, gm. Johannes Thorsen. De reiste til USA i 1866.Marthe, f. 1834, gm. Mathias Knudsen VeltmyrsveenEli, f. 1837, gm. Anders LarsenMathias f. 1846, g. 1890 med Johanne Olsdtr.Karen f. 1842, ugift på Berg eie i 1875Fra Brøttumsboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nyman

Ja, det er han, men jeg har lett i mange år for å finne fødselsopplysninger, men finner ingen Mads Olsen som er født i Ringsaker på omtrent de tidene, og heller ikke har jeg lykkes å finne han i 1801 tellingen, tenkte derfor at jeg muligens skulle prøve å søke på andre siden av Mjøsa. Har du øvrige opplysninger om hans forfedre er jeg veldig takknemlig. Jeg har ikke klart å finne mere i Brøttumsboka om han, bakover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.