Gå til innhold
Arkivverket

[#25531] Glaspusterslægten Liphardt muligvis i Slagen 1875


Gjest Helen Lypart Møller
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Lypart Møller

Kan nogen hjælpe mig med at slå op i folketællingen 1875 for Slagen, Sem? Det drejer sig om Fredrik Lyphardts datter, Josephine Agnes Lyphardt *1855. Hun er antagelig gift med Peter Edvart Petersen *1848, og de skulle have en datter, Klara Fernanda Petersen *1873. På forhånd tak. Venlig hilsen Helen Lypart Møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Lypart Møller

Hej Egil S. Jeg siger mange tak, men jeg forstår vist ikke rigtigt hvad det er, du mener, jeg skal se efter på de to netsteder.Her kommer lidt flere oplysninger: Mine aner rejste fra Biri, Opland først i 1870erne, og på deres vej til Danmark har de formodentlig været i Slagen ved folketællingen 1875. Ved du om der er nogen, der kan hjælpe mig ved at slå op der? venlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Helen Lypart Møller

Jeg har nu de oplysninger, jeg søgte. I FT 1875 Sem.Slagen, Vallø Glasværk har jeg fundet hele familien, som er: Glaspuster Frederik Martinius Lyphardt *1832. ~ med Johanne Kathrine Jamesdatter Keith *1837. Deres børn: Josephine Agnes Lyphardt *1855 ~ med Peter Edvard Petersen *1848 og deres barn, Klara Fernanda Petersen *1874. Adolf Magnus Lyphardt *1859. Hanna Augusta Lyphardt *1863. Fernanda Lyphardt *1865. Julius Lyphardt *1867. Inga Lyphardt *1870. Maja Lyphardt *1875.Frederiks bror: glaspuster Peter Joachim Andreas Lyphardt *1835 ~ med Pauline Petersdatter *1836 og deres barn, Aksel Emanuel Petersen Lyphardt *1865....... Hvis andre skulle være interesserede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Odd Kjetil Berg

Etter mine notater, døde Antoni Lyppardt på Biri 11 oktober 1871. (Er i KB avskrift av Arne Brorson kalt Anton Rickard Liphard) Tror dette må være samme mann. Han hadde også en sønn (med Berte Hansdatter) som er født 18 aug 1829 som igjen er gift med Olava Eriksdatter f. 10 desember 1832. Vet ikke om dette er til noe hjelp for deg, men kansje for andre.Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 2 år senere...
Gjest Hilde Nysæter

Antoni Richard Liphart ble født på Biri i 1801. Hans foreldre var Fredrik Lippert Wolf (født ca 1773) og Sophie Ursula Schjødt(?)(født ca 1777), gift på Biri i 1792. Lippert/ Lypart/ Lyppardt (flere måter navnet ble skrevet på...) var en gammel tysk glassblåserfamilie. De står omtalt i en bok om glassblåsere og deres familier. I denne boken står det også om Kitt/ Keith/ Kith familien. De var vistnok en glassblåser familie fra England. Glassverket på Biri hadde i hovedsak Tyske glassblåsere. Det kan jo ha sin årsak i at driveren av verket, Kaufeldt kom fra tyskland (Mecklenburg)?. Jeg skal legge ut navn på boken og forfatter så snart jeg finner det ut. Peter, Pauline og Axel, reiste til Amerika i 1880. De hadde en retur til Norge, og reiste over igjen i 1886, denne gangen var de registrert som Amerikanske statsborgere. Destinasjon var La Crosse. Antonis barnebarn Anton, fra sønnen Christian Anton han fikk med Berthe Hansdatter i 1829, reiste også til Amerika. Jeg finner også igjen Hanna Augusta Lypardt i Amerika, i Brooklyn. Fernanda Lypardt ser ut til å bli gift i København. Jeg klarer imidlertid ikke å finne ut hvor, eller når, Fredrik og Sophie blir født (vet jo ca år, men ikke hvor...)eller kommer til Norge. Vet ikke om de har kommet med sine foreldre/ familier til Norge, og eventuelt deres navn. Folketellingen for 1801, Biri, gir indikasjoner på at iallefall Sophie hadde sin mor her. Hun het Magdalena, og står oppført som enke. Noen som har mer info om når og fra hvor de kom?? MVH Hilde Nysæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Boken som kan være nyttig lesning er skrevet av Anne Minken, 2002. Innvandrere ved norske glassverk og etterkommerne deres (1741-1865). mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Boken som kan være nyttig lesning er skrevet av Anne Minken, 2002. Innvandrere ved norske glassverk og etterkommerne deres (1741-1865). mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.