Gå til innhold
Arkivverket

[#25533] Konvertere penger fra 1800-tallet til dagens verdi


Gjest Sigurd Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Andersen

Hei,Ofte når man holder på med slektsforskning dukker det fram ulike summer som viser hvor mye forfedrene tjente, eller hvor mye eiendommen deres var verdt. Det ville vært interessant å ha en viss pekepinn på hvor mye penger det var snakk om i dagens verdier. Finnes det en nettside som f eks kan konvertere penger fra 'gamle dager' over til dagens penger? Eller er det en annen måte man kan regne det ut? Jeg er bl a interessert i å finne dagens verdier av en sum norske kroner fra 1900, og en sum amerikanske dollar fra 1863. Noen som vet noe på dette området :)? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det finnes meg bekjent ingen entydige omregningsmåter fra fortidig til nåtidig pengeverdi. Ulike 'indekser' gir vidt forskjellige resultater. Penger er jo ikke en primærverdi, men et sekundært uttrykk for andre verdier. Et annet forstyrrende forhold: Dagens pengeverdi er en faktor i en samfunnsøkonomi der alt blir verdisatt, tid inkludert, mens fortidas penger eksisterte i en sjølforsyningsverden med heilt andre verdiskalaer.Det er imidlertid mulig å lage sammenligninger som i det minste sier litt om størrelsesordenen på beløpene. Da bør man imidlertid fortelle hva grunnlaget er, og hvordan man har regna. I mitt arbeid som bygdebokforfatter har jeg nytta tre 'knep' for å antyde for eks. verdiene i et dødsbo:1. En indeks som finnes i 'Historisk statistikk' fra SSB. Noenlunde brukbar for 1900-tallet. 2. Omregning av beløpet i arbeidstid for ei relevant gruppe, dersom lønnsnivået er kjent. Til nød brukbar også på 1800-tallet, men der lurer faren med 'skjult lønn' (kost og losji). 3. Omregning av beløpet til 'kuverdier', i håpet om at kua har hatt en noenlunde stabil verdi gjennom tidene. Dette knepet har jeg noe dristig nytta også for 1700-tallet.Jeg håper ikke noen setter i gang en stor debatt om disse knepene. Da får jeg problemer med å forsvare dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kjenner ikke kuprisen på 1850-tallet, men jeg vil påstå at 4 speciedaler ikke var 'skikkelig mye penger'. Jfr Stokke bygdebok av Lorens Berg, byttet flere gårdsbruk der eier for beløp rundt 2000 speciedaler på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Fire spesiedaler er absolutt for lavt, etter mi erfaring fra Nord-Norge. I 'riksdalertida' steig verdien (jeg liker ikke ordet prisen i denne sammenhengen) fra to og en halv daler til fire daler gjennom 1700-tallet. Kanskje lå verdien på et annet nivå lenger sør i landet. Finn fram noen skifter og sjekk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.