Gå til innhold
Arkivverket

[#25534] Ole Evensen, Floberg i Åsnes. Hvem var forfedrene?


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Hvem var forfedrene til Ole som giftet seg med Goro Kielsdtr fra Glorvigen Store i Hof prestegjeld 01.12.1813. Ole dødde 08.09.1852 og ble gravlagd 17.09.1852. Jeg mangler fødselsdato på Ole, men her er Goro i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10424.wc2&gardpostnr=110&personpostnr=3024&merk=3024#ovre>LenkeOle og Goro bodde m.a. på Knøsen i Våler der datteren Elene er fødd. ref innlegg 14798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ser at det var en Ola Evensson hun ble gift med 1813 (hennes andre ekteskap). Vanskelig å si noe sikkert om denn Ola, men har du alder ved død? Det kan gjøre det lettere å skille ham fra andre kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Nei desverre Arild, jeg har ikke alder på Ole Evensen.Jeg har også funnen endel kandidater på Family Search, men mangler som du påpeker noe å skille 'min' Ole fra de andre med. Jeg håpet at noen hadde oversikt over viede i Hof i 1813.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det var synd alderen er ukjent.2 kandidater kan elimineres, og det er de to Ola Evensson som var på Glorviken 1801. Den ene giftet seg med enka Eli Persdatter på Skarderud i Våler og ble boende der. Hans bror med samme navn giftet seg med samme Elis datter fra første ekteskap. (Her bør jeg vel holde åpent en mulighet for at sistnevnte Ola kan ha vært i et første ekteskap med Goro, men kjenner du dødsår på Goro? slik at en slik mulighet eventuelt kan utelukkes)Skal se nærmere etter om det kan være noen andre holdepunkter. Etter folketellinga 1801 gjenstår tre kandidater i Hof prestegjeld. Men Ola trenger ikke være fra Hof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo Arild.Goros data er følgende:Født Januar 1780 i (Glovigen Store)? og døpt 21/1-1780 i Åsnes sokn av Hof prestegjeldDød 26/3-1854 og gravlagt 3/4-1854Usikker på bosted ved død, men antar de bodde fremdeles på Knøsen i VålerMvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ble litt forvirret av Ole Floberg, forestilte meg at de kom dit, men når de ble boende i Våler ble det hele enklere.Floberg ser jeg er der Ola kom fra, og han er den Ola Evensson Floberg som ble døpt 03.07.1774 med foreldre Even Olsson og Gunnhild Andersdatter. De ble forøvrig gift 30.05.1771 - Even med Floberg, Åsnes som bosted og Gunnhild med Trangsrud, Åsnes som bosted.Ola er derfor med all sannsynlighet den Ole Evensen som tjener på Synsterud (Sønsterud) 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Takk Arild.Dette her vert en vanskelig nøtt å knekke.Jeg hadde i utgangspunktet 15 kandidater fra Hedmark som kunne være aktuelle. Skieløberen fra Sønsterud som var ved skieløber corpset var også en kandidat.Jeg var heller ikke klar over at Goro ble gift for annen gang i 1813, så der hjalp du meg også med info. Har funnet Guttorm Svendsen på FS.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg er interessert i alt som gjelder Våler, og regner med du har aner som som stammer fra Goro, og at disse på et tidspunkt har flyttet fra Våler.Ville være takknemlig om du sender meg opplysning om hvem det gjelder, hvem vedkommende ble gift med og hvor de bosatte seg.Mi e-postadresse er: akom@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.