Gå til innhold
Arkivverket

[#25539] Arent Holst, Christiania, Oslo. F. o. 1761. Hvem er hans foreldre?


Gjest Kurt Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Hansen

Arent Holst har jeg med hjælp fundet i folketellingen 1801. Her angives hustru og børn. Fint nok. Han er også at finde i mange slegtstavler. Jeg har dog ikke fundet hans foreldre eller hvor han stammer fra. Er der hjelp at hente her? Med venlig hilsen Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Han er født i Christiania, døpt i vor Frelsers Kirke 29.07.1760 og sønn av Hans Arentsen Holst og Fridericha Catharina Selmer. (Oslo Domkirke Mini 4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Hansen

Hej Geir. Tak for hjelpen. Men jeg er lidt forvirret. Arent Holst bliver iflg. FS og andre slegtstavler gift d. 23. sep. 1789 med Fridericha Catharina Selmer i Domkirken, Oslo. Det virker som om der her er en navneforvirring. Med venlig hilsen Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Beklager, det var en slurvefeil fra min side, moren het Mette Marie Christensdatter Holm.Vielse med Fridericha Catharina som du skriver 'i huset' 23.09.1789 (vor Frelsers Menighed)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Hansen

Tak for din rettelse. Hvis du har andre oplysninger om dem modtages de med taknemmelighed da jeg ikke har mulighed for at rejse op og søge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jo, jeg har flere opplysninger/detaljer om denne familien. Men kanskje best om du oppgir mail-adresse og hva du er ute etter.Jeg har ikke forsket spesielt på denne slekten - kun som en Christiania-familie på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Hansen

Min farmor var en Holst og derfor nu en direkte efterkommer af Hans Arentsen Holst. Ud fra en sammenligning mellem data fra familierne Holst, Selmer og Døderlein må de have haft en del at gøre med hinanden. Det er hvad jeg har om mine aner fra Christiania. Derfor er alt materiale af betydning for det samlede billede af familien. Min e-mail adresse er kh.egebo(a)mail.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En av mine stammødre het, i likhet med Arent Holsts mor, Mette Marie Christensdatter Holm. Hun ble født i Holt i Aust-Agder i 1806. Faren hennes var Christen Pedersen Holm, f. 1765 i Løkken (Danmark). Han igjen sønn til skuteskipper Peder Jensen Holm(søe) i Løkken. Sikkert et skudd i blinde - men kan det tenkes en slektssammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.