Gå til innhold
Arkivverket

[#25545] Hvor ble det av Asgjerd (Asgerd, Asker, Asjer, etc.) Johnsen etter våren 1900?


Gjest Kjell Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Knudsen

Vi finner dama i ft. 1865 i Fjotland, Vest.Agder Navnet hennes er Asker Johnsdatter. Hun er født i 1863. I 1897 startet hun en husflidsskole i Grimstad. At det ble Grimstad kom sikkert av at hennes eldste bror Salve Johnsen drev et bakeri i byen, og en yngre søster bodde i nabokommunen Landvik der mannen hennes, Tønnes Heggland fra Gyland var lærer. Selv var hun ugift og kalte seg nå Asgjerd Johnsen. Våren 1900 måtte hun nedlegge skolen fordi hun ikke fikk økonomisk støtte av Grimstad kommune. Og her slutter alle spor. Hun finnes ikke i ft. 1900. Det er jo nærliggende å tenke seg at hun utvandret, men jeg finner henne ikke på Ellis Island, eller på Digitalarkivet som utvandret fra Kristiansand eller Kristiania. I Arendal som kunne være et alternativ starter ikke registreringen før 1903. Jeg vil skrive en artikkel om skolen hennes, men skulle gjerne visst hvor hun dro? Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Kjære Berit Knudsen.Så skulle det vise seg at det var så enkelt. Asjærd må være den eneste varianten jeg ikke har forsøkt. Og så dro hun ikke lenger enn 5 km da hun måtte gi seg i Grimstad. Takk for hjelpen. mvh Kjell Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.