Gå til innhold
Arkivverket

[#25551] Gammelt bilde fra Gjetemyrsveien, Aker/Oslo ca 1895


Gjest Egil Sundelius
 Del

Recommended Posts

  • 4 uker senere...
Gjest Hege Øygaren

Jeg bor i Geitmyrsveien og tenkte det skulle bli en smal sak å hjelpe deg, men det var ikke så enkelt. Jeg vet det lå et gartneri på en del av St.Hanshaugen som i dag er innlemmet i parkanlegget. Stedet har ingen gateadresse i dag, men ligger tvers over nr. 29 og 31. Det finnes bilder av dette gartneriet tatt av det som nå er Friluftsetaten i kommunen. Disse bildene er fra ca. 1925 og finnes i byarkivet. Jeg kan ikke huske om navnet Sunderlie var nevnt.Bildet du viser er jo fra ca. 30 år tidligere, og jeg har gått flere turer i nabolaget på jakt etter de to bygårdene som må være nokså nybygd på bildet du har lagt ved. Merkelig nok har jeg ikke funnet dem ennå. Det er neimen ikke lett å gjenkjenne det åpne landskapet på ditt bilde når jeg har dagens utsikt å sammenlikne med.Men jeg liker denne lille nøtta, og skal nok finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Hege, takker for din interesse.Bilde (eller denne kopien) har jeg fått fra USA! Vi finner: Karl Georg Johan Sundelius gartner f.19.03.91 med adr. 'Jetemyrsvn. 39' i 1909 m./ [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=209191&merk=209191#ovre>Lenke i Emigranter fra Oslo 1867-1930 (han reiser også seiner, gift.) Men hans far m/fam bor i nr. 21 i 1895 iflg. Adr.bok Oslo s.å.Og i ft 1900 bor de på Nordberg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Berit Knudsen

Kan ikke dette gartneriet ha ligget på østsiden av dagens Ullevål sykehus. Der har man jo fremdeles Geitmyra, Nordre gravlund og Geitmyra skolehager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius.

Hei Berit, (byen er i utvikling!)men det er en sønn fra denne fam. som emigrer -og da fra nr.39 : Lenke , i 1911 sammen med kona (?),(feilskrevet navn), han reiste også en tur før (i1909). HEM.... det kunne hvert morsomt og fått litt hjelp til å finne dennes etterkommere der. f.eks. (ikke god i Engelsk) hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg trodde spørsmålet var hvor dette gartneriet lå, eller tar jeg feil her?Lenka du har lagt inn til familimedlemmet som også reiste til Amerika, går til Hans Simensen Delet på Gjøvik, og det angår et helt annet innlegg her i debatten.Om du vil vite noe om personen som reiste til Amerika bør du nok lage et eget innlegg ang. denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Telefonnummeret til gartneriet står jo på vognene. Er det mulig å tyde nummeret, finnes de gamle adresselister og telefonkataloger i byarkivet, og muligens også hos Deichmanske i Akersgata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius.

Takk, har adressen: Gjetermyrsvn. 21, Kristiania. Også fra Kristiania Adressebog 1895..Er nr 21 i 1895 det samme som 39 når sønn reiser tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.