Gå til innhold
Arkivverket

[#25558] Anne Marie Andersdatter f. ca 1784, g. 1812, Sandar med Mathis Hansen f.1782


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Søker opplysninger om min ene tippoldemor, Anne Maries foreldre.Hun giftet seg 25 juni 1812 i Sandar, med tippoldefar, Mathis Hansen f. 1782,Skåra i Tjølling.De bosatte seg i Sandefjord. Mathis var fisker og tømmermann.Mathis døde 31 mai 1869, og Anne Marie 13 april,1861 ( 77 1/2 år) Sandefjord. ( I følge kirkebøker)Fire kjente barn:1. Hans P. f. 1812 2. Karen f. 1815 3. Anne f. 1819 4. Anders f. 1827 * min oldefarI folketellingen for 1865 bor Mathis Hansen hos datter Karen ( g. Pedersen) i Sandefjord.LenkeAlle opplysninger om Anne Marie Andersdatter er kjærkomne.Mvh. Einar Mathiesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner på F.S. en Anne Marie Andersen f. 1782 i Sandar. Det står bare navn på foreldre her , så det er vel ikke mye hjelp.LenkeJeg har funnet et par i Tjølling, Hedrum, og Brunlanes også. Damen i Tjølling passet fint i alder. f. 1784, men hun viste seg å være gift med en annen mann.De andre har jeg ikke undersøkt noe om hittil.Skal se i kirkebøker som ligger på Sandar og Sandefjord om jeg finner noe der.Ny spennende jakt. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det står mer enn bare navn i IGI, Gunn. Hvis du klikker på 'Family' kommer du hit:LenkeDa kommer hele søskenflokken frem. En sjekk mot kirkeboka viser at opplysningene på IGI er feil. Fødselsår på barna er systematisk 3-4 år feil, og Anne Marie finnes ikke blant døpte i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Beklager, Anders Hansen og Anne Larsd. har en datter Anne Maria, men hun er født i 1778 (ikke 1782 som FS oppgir).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kjetil! Takk for hjelpen. Jeg er klar over at F.S. er unøyaktig, men det er et bra redskap før kontroll i kirkebøker.Finner du flere opplysninger om feks. faddere ved denne dåpen i 1778?Har du flere forslag til andre kandidater?Eksperthjelp blir alltid godt mottatt. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til dere som alt er på banen. Jeg har en anelse om at også dette blir ei hard nøtt å knekke. Vielse 25.06.1812.mellom Anne Marie Andersdtr og Mathis Hansen. Vitner: Ola Andersen Sfrd.og Even Larsen Forlovere: Ola andersen Sfrd. og kristian Andersen med koner.Faddere til deres 4 barn: Hans f.01.04.1812. Oline Reiersdtr Sfrd.-Inger Olsen Myra -Ole Andersen Sfrd.-Ulrik Jansen Bru.Karen f.22.10.1815. Oline Reiersdtr.Sfrd.-Berte Olsdtr. med sin mann Ole Andersen Sfrd.-Paul Andersen Myra.Anne f.20.07.1819. (Her er det forskjell mellom prest og klokkerbok). Kari Olsdtr. Preteeiet- Ole Andersen (ibid)-Ole Hansen (ibid)-Thor Jonsen (ibid)- Berte Olsdtr.(ibid).Karen Clausdtr. Presteeiet- Berte Marie Olsdtr. Ola Møller- Ole Hansen- Thor Jonsen.Anders f.21.01.1827. (min oldefar) Berte Olsdtr.- Kristiana Jacobsdtr.- Anders Ragnhildsbru- Simon Andersen- Ole Hansen. (NB. Jeg 'tror' at Anders Ragnhildsbru må være den samme som Anders Olssøn på V. Stange. En av Fadderne til Anne, søster av Anders, er Kari Olsdtr. Presteeiet og at hun da er søster til Anders)Takk igjen til dere som bryr dere.Hilsen Einar ----------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Einar!Jeg sjekket kirkebøkene for Sandar i går på leting etter Anne Marie f. ca. 1784. Sjekket også vielsen 1812. Anne Marie er ikke registrert født i Sandar, som du allerede har sett.Hva gjør vi nå?? I første omgang kan vi lete i nabobygdene Stokke, Hedrum og Tjølling. Jeg har ikke Kirkebøkene for Stokke. Så da er spørsmålet: Er det noen som har mulighet for å sjekke der? Ditt forslag kan være en mulighet hvis hun er født der.Anne Maria Andersd. Stokke. LenkeEllers kan folketellingen 1801 være til hjelp. Jeg har kryssjekket noen av navnene du har oppgitt, men det blir bare flere navn og forholde seg til.Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kjell. Jeg har nettopp hatt en prat med Einar i telefonen. Etter noen gamle notater som han har gjort, har jeg undersøkt litt om en mulig Anne Marie Andersdatter fra Sundby i Tjølling.ANE MARIE ANDERSDATTER f. ca 1784, Sundby, Tjølling.Foreldre: Anders Olsen f. 1740, Hybbestad. N. d.1813, beg 3 jan, 73 år.og hans hustru nr. 3 Anne Marie Gulliksdatter , fra Vaggestad, Sandar.Ane Marie Andersdatter finner jeg i folketelling 1801, Tjølling ,på gård Sundby, hos foreldre. Hun oppgis å være 15 år ( f. ca 1786) LenkeI bygdebøkene for Tjølling er hun ikke tatt med, hverken i L. Berg eller i Krohn-Holm ( s. 964)Anders Olsen har vært gift 3 ganger.1. g. 1764 med Mari Sørensdatter,Klåstad Øv. f. 1739, d. 1773 ( barnløs)g. 2.g. med Marte Mikkelsdatter , f. 1751, d. 1783, en sønn , Mathis Andersen f. 1875, bodde på Haugan.g. 3.g. med ANNE MARIE GULLIKSDATTER fra Vaggestad, Sandar.Barn nevnt i 3. ekteskap: Gunhild Maria. f. 1791, g. 1826 m. Per ( Peder) Sørensen, Varild. Ø.Anne Olea f. 1794 ,g. m. Lars Sørensen, Varild. Ø.Severine f. 1794, g.m. Hans Olsen, Østby.S. br, nr, 2.Anders f. 1799, d. 1867, bruker på Sundby, g.m Helvig Marie Trulsdatter, Syrrist.Ole f. 1801, bodde på bruk nr. 9.I folketellingen 1814 for Tjølling, bor enke Anne Marie Gulliksdatter med flere av barna fortsatt på gården ( er bruker)Datter ANE MARI Andersdatter, er flyttet ut.Det kan passe godt, om denne Ane Marie er hun som gifter seg i Sandar, 25 jun 1812 med Mathis Hansen.Jeg har ikke gried å finne opplysninger om denne Ane Maries konfirmasjon, eller om hun muligens er død ung?Hvis du har tilgang til kirkebøkene for Tjølling/ Sandar, hadde det vært fint om det var mulig å finne ut noe om denne damen?At Ane Marie Gulliksdatter kommer fra Sandar, øker vel også muligheten for at dattern kan ha flyttet dit?Vi har også vært innom damen i Stokke, men finner ikke mange holdepunkter der.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei igjen.Anders Olsen Sundbys datter Anne Maria ble født 25 jun. og døpt 16. juli 1786.Faddere var: Kari Sørensd. Sundby, Berthe Maria Gulliksd. Sundby, Søren ? Kristoffersen Sundby, Nils Kristensen Sundby og Ole Olsen Skisåker. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Dette ser da ganske lovende ut. Mathis Hansen kan jo godt ha giftet seg med ei jente fra samme bygda.Det var vel svært valig i den tida. Alder kan vel også passe ganske bra.Jeg holder på å studere fadderlistene for å prøve å finne en sammenheng der. Får nesten håpe at du ikke finner denne Ane Marie Andersdatter gift med en annen mann.Spennende puslespill. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Anders Olsen Sundby døde 1813, på et tidspunkt da Anne Marie Andersdatter var blitt gift med Mathis Hansen.Jeg ville tatt kontakt med Statsarkivet Kongsberg og bedt om en kopi av skiftet etter Anders Olsen Sundby. Skiftet må nødvendigvis gi svar - positivt eller negativt.Det vil nok ta to-tre uker før svaret fra Kongsberg innløper, men så får dere et sikkert svar. Studier av faddere kan sikkert sannsynliggjøre, men ikke gi sikkert svar verken i den ene aller andre retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Foreløpig kan jeg bare få takke mine hjelpere. det er egentlig fantastisk å komme i kontakt med medmennesker som dere. Jeg kommer til å følge ditt råd Kjell, og jeg skal rapportere så snart jeg får svar.Hjertelig hilsen Einar.---------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.