Gå til innhold
Arkivverket

[#25566] Fra Sømna til Orkdal


Gjest Gunnar Sødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse K. Kristiansen

Det ser ut til at dette er den riktige Ane Michelsdtr. f.1778 på Mardal i Sømna. Randine Jonsdatter var fra Mardal, gift med Michel Andersen fra Grønmo i Sømna, og disse to flyttet til Grimsøy i Vega (Vigøen). Hva er det du ønsker å vite? Jeg har opplysninger om foreldre, besteforeldre og videre bakover til midt på 1600- tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Takk for god hjelp. Jeg ønsker å få vite mest mulig bakover. I en meldingjeg fikk tidligere stod det at Ane Michelsdatter ble gift i Orkedalen, Sør_Trøndelag. Finner du ut noe om hvem hun ble gift med og når de flyttet til Orkdal. Jeg er selv fra de trakter og da ble det jo ekstra spennede. Søster til Ane går rett inn i slekta til kona mi. Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg skulle tro at du vil finne opplysninger om Ane Michelsdtr.s ektefelle og barn i Orkdalsboka; den har jeg ikke, men jeg har lånt den en gang. Om det finnes bygdebok for Vega, vet jeg ikke. De opplysningene du får om Ane's forfedre er alle hentet fra Sømna bygdebok.Randine Jonsdtr. f.ca.1751 Mardal, Sømna (Vik, Brønø) d.1825, gift 1773 medMichel Andersen, f.1736 Grønmo, Sømna, omkom på sjøen sammen med sønnen Anders i 1793. Bosatt på Mardal før de flyttet til Grimsøy i Vega. Randine gift 2 med Christen Larsen. Bosatt Grimsøy i 1801.Randine og Michel hadde barna Anders f.ca.1773 (var 20 år da han druknet) Ane f.1778, Henricha f.1787, Peder f. 1890 og Berthe f.1793. Det er mulig de hadde flere barn som døde før 1801.Randines foreldre:Jon Olsen Mardal f.ca.1728, d.1756, bruker på Mardal, gift medAnne Jensdtr. f.ca.1727 Vik i Sømna, d.1803 i Sømna.Jon Olsens foreldre:Ole Jonsen f.1670 Bø i Sømna, d.1734 Mardal, gift med Maren Kristoffersdtr. f.1687 d.1757.Hans foreldre: Jon Olsen f.1637 d.1707, gift med Gjertrud Arntsdtr, f.1640, d.1718.Michel Andersen Grønmo's foreldre:Anders Mikkelsen Grønmo f.1695, d.1765, gift medSiri Pedersdtr. f.1694, d.1778 Grønmo, Sømna.Anders Mikkelsens foreldre:Mikkel Steffensen, Rørmark i Sømna f.1655, død etter 1732, gift med Anne Pedersdtr fra Baustad i Sømna, d.1701.Hans far var Steffen Torgersen fra Sømhovd i Sømna, nabogård til Mardal, f.ca 1619, d.1689. Konas navn er ukjent.Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Gunnar, Hvis du finner Anne i Orkedalen, vaer saa snill aa sette svaret her. Vi oppdater Somna Bygdebok alltid. Jeg skal kom tilbake hit naa og da. Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gunnar Sødal

Jeg vil nå prøve å vinkle dette i en litt annen retning Ane(anna Johanne) fra Sømna ble gift i Orkedalen iSør Trøndelag. Er det noen som vet noe om henne etter at ho kom dit. Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Har funnet noe i kirkeboka for Orkdal: enke Anne Johanne Michelsdt. Evjen gift 20/5 1811, med Lars Andersen Lefstad af Skogn. Lars Larsen og Anne Michelsdt. Evjen fikk en sønn: Lars 20/5 1808. Lars Larsen Evjen døde 28/4 1810.Jeg veit ikke om dette er den rette Anne Johanne, kan ikke finne henne gift med Lars Evjen i Orkdal ette 1800.Trur du dette er den rette så kan jeg se etter flere barn.Mvh Margit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Hei Ja, dette er litt artig. Ein medaling hjelper ein utflytta børsværing med å løyse ei nøtt fra Orkdal. Har sjekka i Skaunaboka og Laars Andersen Lefstad er fødd i Skaun. Eg trur dette er dama eg leitar etter, og hvis du finn fleire barn så kunne det ha vore interessant Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Har ikke funnet noe mere, har sett på fødte og døde til 1830, skal ha det i 'bakhaue', når jeg leter etter no i kirkebøkene.Mvh Margit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Det finnes skifte etter Lars Larsen Evjen i 1810. Bahandlingsprotokoll, s. 310 og sl. protokoll, s. 240b (1805-1826), Skifteprotokoll for Orkdal Sorenskriveri.Disse protokollene finnes på Statsarkivet i Trondheim. Hvis du tar skriftlig kontakt med dem og oppgir sidetallene og årstalleene for protokollen, så tenker jeg de sjekker om det står noen slektsopplysninger der.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.