Gå til innhold
Arkivverket

[#25569] Just Andersen Hedrumskifte 1726


Gjest May Karin Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest May Karin Henriksen

Søker aner til Anders Christophersen, og hans mor Maren Andersdatter, Asbjørnrød 'Ekstraskatten fra Hedrum 1762', I Hedrumskifter 19 febr.1726, finner jeg Maren Andersdatter, 21 år som arving etter sin farfar: Just Andersen. Sønnen Anders Justessen, bodde på Skarsholt i Andebu Sogn, død, etterlatt seks barn, Maren Andersdatter, 21 år, en av dem. Just Andersen, forhenværende hammersmed ved Hagenes hammer, Qvelle Annex. mvh. M-K Da sønnene til Anders og Aase Asbjørnsrød hadde faddere fra Hagenes, ønsker jeg å finne ut om en nyere bygdebok ha oppl. om gården Skarsholt i Andebu, evt. om noen har tilgang til kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Så vidt jeg forstår, lurer du på om Maren Andersdatter fra Skarsholt i Andebu, 21 år (og ugift) i 1726, kan være den samme som Maren Andersdatter, mor til Anders Kristoffersen, og bosatt hos ham på Asbjørnrød i 1762.Et oppslag i Andebu bygdebok kan kanskje avgjøre saken med en gang. Det kan jeg få gjort på onsdag, dersom ingen andre kommer meg i forkjøpet.Jeg har gått gjennom fadderne, og jeg er enig med deg i at fadderne fra Hagenes er interessante. Det gjelder 'Maren Hagenes' i 1760 og 'Anne Christophersd Hagenes' i 1768. Av ekstraskatten 1762 ser vi at Maren Kristoffersdatter og Anne Kristoffersdatter begge var tjenestepiker på Hagenes.Det virker sannsynlig at Anne og Maren er søsken av Anders Kristoffersen.Videre kan det være den samme Anne Kristoffersdatter som giftet seg 9. juli 1774 med Lars Emanuelsen. Forlovere/vitner var bl.a. Hans Hagenes og Reier Gunnerød. Dette ekteparet sees bosatt i Stavern i FT1801, han 68 år gml., hun 55 år gml., altså f. ca. 1746. Det kan passe godt.Jeg kan for øvrig ikke finne Maren Andersdatter begravet i Hedrum før 1790 (mine avskrifter går ikke lenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Da Anders og Aase giftet seg i 1760, var Søren Aasildrød og Abraham Skoli caut. Dette og fadderne førte tankene hen på Andebu. Jeg har heller ikke funnet Maren Andersdtr. beg. i Hedrum, lite sansynlig at hun giftet seg igjen, kan ha blitt gravlagt i Andebu. Jeg har sett igjenom bygdebok og kirkebok for Andebu tidligere, men sett på Kjærås. Et spørsmål er jo også hvem Kristoffer var som var Anders` far. Reier Gunnerød var fadder for sønnen Jon og sønnen Kristen, den siste samtidig med Anne Christophersdtr. Hyggelig at du vil bruke tid på dette. Hilsen M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Reier Gunnerød var fadder også for det siste barnet til Jon Nilsen og Åse Torsdatter (Jon var gift med Åse før hun ble gift med Anders Kristoffersen). Derfor kan vi nok ikke knytte ham til Anders. Trolig var noen av fadderne faddere i kraft av å være naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Andebu bygdebok har ingen opplysninger om Maren Andersdatter fra Skarsholt utover at hun var f. ca. 1705. Vi vet, fra skiftet etter Just Andersen Schjøller, at hun var i live 1726.Det er derfor ikke noe i veien for at hun kan være den Maren Andersdatter som var mor til Anders Kristoffersen. På den annen side har vi ingenting annet enn navnelikhet og passende alder å bygge på, og det går det jo ikke an å trekke noen konklusjoner ut av. Det må jo også sies at Maren Andersdatter var et vanlig navn.KOnklusjonen er vel da at vi trenger flere kilder. Med litt flaks dukker det kanskje opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Takk for hjelpen så langt. Det neste blir for meg fjernlån av mikrofilm/kirkebok, dersom den er leslig er jeg heldig.. Det var jo et skritt videre. mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tror de har det meste av Andebu på Larvik bibliotek allerede, så det er bare å sette i gang. Så vidt jeg husker, er boka som starter i 1733 lesevennlig, i det minste de første 20-30 åra. Den eldste, 1623-1738, er litt mer uryddig, men overkommelig.Et problem kan være at vielser ikke kommer med før 1733. Maren Andersdatter fra Skarsholt kan f.eks. ha giftet seg mellom 1726 og 1733.Skifter er ofte til hjelp, men i dette tilfellet døde begge foreldrene til Maren fra Skarsholt tidlig. Skiftene etter dem (om de finnes - det er hull i skifteseriene for Søndre Jarlsberg sorenskriveri) vil dermed ikke gi mer enn vi allerede vet. Kanskje kan skifter etter søsken opplyse om søsken og svogere eventuelt var formyndere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Dersom vi skal tro bygdebok Hedrum, Krohn - Holm så var Anders 58 år da han døde i 1789. Om Anne Kristoffersdtr. var 55 år i 1801, skulle det være mulig å finne fødsel og far, hvis en er heldig også mor. Så blir det å leite etter søsteren Marens dåp, muligens i Andebu. Kanskje er jeg heldig, må nok fjernlåne den filmen, men det er greiere når jeg vet hva jeg skal se etter. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gunn Huglen

Her er lenke til ekstraskatten i Hedrum med Anders Christophersen.LenkeHer ser det ut til at Aase har et annet etternavn ?Vet ikke om det er den samme som Aase Torsdatter?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei Gunn H. Takk for informasjon , det er bra at flere jobber med det samme. Det er mor til Anders Christophersen, Maren Andersdtr. som kan gi informasjon bakover, muligens også om Christopher. Om det er andre som har informasjon er det som er spennende. Jeg har ikke selv hatt tid når der gjelder Andebu kirkebok på årets slutt, men håper at det blir tid nå. Mvh. M-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest May Karin Henriksen

Til alle interesserte. Anders Christophersen slipper ikke taket. Har funnet et mulig spor, s.495, Kirkebok Andebu, konfirmerte 1749, 2. pinsedag den 26 mai, Konf. nr 3. Anders Christophersen, Trolsaas.I bygdeboka for :Andebu, Gallis, Arne, finner jeg ingen spor av Anders på Trolsaas. Han kan ha vært født i Andebu eller et annet kirkesogn, ha vært i tjeneste. Jeg har ikke kart over gårdene i Kodal, men antar at Skoli er en nabogård. Ettersom Abraham Skoli (også knyttet til Hagenes jernverk), var forlover da Anders og Aase giftet seg, ser jeg dette som et mulig spor. Håper på innspill. Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Flott at du har funnet konfirmasjon til Anders Christophersen, Trollaas.Jeg lurer på om dette kan være ekteskapet til Maren Andersdatter og Christopher. I så fall i Hurum. De kan jo ha flyttet til Hedrum senere.LenkeJeg har sendt deg noen private mail ved noen opplysninger og teorier om dette ekteskapet. Vet ikke om du har fått dem?Hvis ikke sender jeg deg dem gjerne igjen.Mvh, Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er også et par som er viet i Eiker 25 mai 1720, Christopher Eliasen og Maren Andersdatter.LenkeDet er trolig kortere vei fra Eiker til Andebu, enn fra Hurum.Kan hende dette paret passer bedre?Skal se om jeg finner barndåpene til barna deres.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Paret har i alle fall fått en sønn Anders Christophersen f. i Eiker.LenkeDet er også flere barn døpt samme sted av samme foreldrepar. ( Du får se om dette kan være et spor, eller et vildspor?) Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei Gunn,m. flere. Takk for innlegg. Skal studere dem nærmere, det ble mange.Christopher kan jo komme fra et annet sogn. Maren Andersdtr. levde i 1762, er ikke funnet begravet i Hedrum, er vel begr. med mannen, Christopher. Hun var 21 år i 1726, for tidlig å gifte seg i 1715.(se lenket)Der var flere med navnet Christopher som hadde arbeid ved Hagenes 1745, men hun kan være enke fra et annet sogn. Jeg tenker at Aase fikk vel ikke hvem som helst til å drive gården, fint med en yngre kar, som Abraham Skoli gikk god for.Under 'Skoli', nederst på s. 669 :A. Gallis, Står det i et avsnitt, 'I 1758 står Abraham, sammen med Jan Justsen og Anders Hansen Gåsholt tiltalt for å ha forsømt kullkjøringen til Hagnes nye hammer', men de frikjennes.Schiøller m. sønner var jo inn som eiere av disse gårdene. Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja , da var nok Maren Andersdatter også for ung til å gifte seg i 1720 . Da er det sikkert ikke det paret fra Eiker heller.Spennende det du har funnet til nå.Håper det finnes noen fra Hedrum som kan hjelpe deg til å løse mysteriet.Artig med Jernverksslekter. Det skal bli spennende å se hva 'Jernveksgruppa' finner ut etter hvert.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Denne kjenner jeg. Det var Just Andersen Schiøller som det var skifte etter i 1726, hvor Maren Andersdtr. 21 år er nevnt som arving. Hun var datter av Anders Justsen som døde i 1720.Min ane Anders skal være f. ca. 1731. Kirkeb. for Hedrum finnes jo ikke og Andebu's er rotete og mangler sider.Derfor ser jeg andre k. sogn som muligheter. Mvh. M-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Har du lest tema 29518 om Ole Fransen. Her handler det om Kari Justsdatter Schøller på Gaasholt.Det er flere her som arbeider med samme slekter som du gjør.Kan hende noen av dem har de opplysninger du leter etter?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Ja, jeg har sett det temaet, har også Andebuboka på hjemlån nå.Fant heller ikke Maren Andersdtr. død i Andebu, om jeg ikke har oversett henne. Takk for hjelp. Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg har lett gjennom bygdebøker for Hoff for å se om en Christoffer kunne være ansatt på Jernverket i Eidsfoss på den aktuelle tiden.Fant ingen som kunne passe i navnlistene over ansatte her.Det paret som jeg før har nevnt i innlegg 14. Christopher Eliæsøn ( Eliasen) g.m Maren Andersdatter 1720 , Dynge i Øvre Eiker. Det er ved Hokksund.Finner bare en sønn Anders Chistophersøn f. 1723 dpt 18 jan 1723 , Dynge. ( Han er vel kan hende litt for ung til å passe med din Anders?)Om Christopher har hatt tilknytning til Jernverkene, kan han ha både ha vært ved verket i i Skotselv, Ved Fossesholm i Vestfossen, Fiskum- området , eller også flyttet til Eidsfos senere, og derfra til Hedrum. Verksfolkene flyttet ofte.Har ikke greid å finne familien senere i Hokksund. Mulig Kirkebøker herfra, vil kunne gi deg svar.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Ved landsomfattende søk. F. S. finner jeg kun en Maren Andersdatter g. ( 1725+-5år) gift med en Christopher ?. I Eiker.LenkeDet er den samme som jeg har funnet i kirkebok-kopier fra Ø. Eiker. De får en sønn Anders året etter.Jeg skal lete litt bedre i Hoff bygdebøkene, siden du lurte på om han kunne ha vært ved Eidsfos verk, men jeg har ikke funnet familien der. Bygdebøker for Ø.Eiker har jeg dessverre ikke.I hele Ø.Eiker området og i Skoger, Konnerud har det vært mye verks-virksomhet på den tiden.Det er vel heller ikke umulig at han kunne komme fra Kongsberg/ Sandsvær-området?Hvis det er han som er født på Dynge i Hokksund er han vel døpt i Haug kirke?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Husk nå at FS ikke på langt nær har registrert alle Maren Andersdatter gift med Kristoffer rundt 1725. De langt fleste er trolig ikke registrert. Tilnærmingsmåten med å sjekke ut en etter en av kandidatene man finner på FS, kan derfor vise seg å ikke lede til resultat. Selv om dere ikke finner noen som passer i Hedrum/Andebu, eller der omkring, tror jeg fremdeles at sannsynligheten er størst for at disse personene faktisk var derfra. Husk at Hedrums kirkebøker først starter 1751, og at selv om Andebus kirkebøker starter i 1623, starter oversikten over viede først 1733. Dermed er det nødt til å bli en massiv underregistrering av disse områdene i FS.Fortsatt lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Til Gunn. Flott at du engasjerer deg. Det jeg mener vi må lete etter er Anders, hvis foreldre er Maren Andersdtr. og Christopher ????Åse var enke, 1 barn Jon, oppkallt etter hennes avdøde mann.Barn nr.2 Christopher, nr. 3 Kristen, (som er min ane).Her tror jeg at navnene kan være en pekepinn.Kristian Hunskaar, du har veldig rett og kunnskap, men jeg tenker at siden Anders ikke er oppført som arbeider ved Jernverket i 1745, kan han ha kommet fra et annet sogn.Da kunne jo det utrolige skje at han kan finnes i et skifte, siden vi ikke finner ham i Hedrumskifter. Takk for engasjement. Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.