Gå til innhold
Arkivverket

[#25569] Just Andersen Hedrumskifte 1726


Gjest May Karin Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Takk for påminnelsen om de manglende kirkebøker i Hedrum.Ikke enkelt å finne noen passende kandidater der, når de heller ikke finnes registrert døde eller i skifter i Hedrum.Tror at jeg likevel ville undersøkt om det finnes kirkebøker for Haug kirke i Hokksund?Det jo ikke så lang avstand til Hedrum-bygdene? Det mest naturelige ville vel vært om i alle fall Maren Andersdatter er død og begravet i Hedrum? En gang etter 1762.Til Kristian, vet du om dødsfall i Hedrum er registrert i noen kirkebøker? Skifter for tidsrommet før 1751, er jo registrert av deg , hva med senere skifter?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg oppdaget først nå at du Kristian har registrert døde i Hedrum etter 1762.http://folk.uio.no/khunskaa/slekt/beg1761.htmlDette har ikke jeg vært klar over. Kan hende her er noe å finne?Flott med ditt arbeid, Kristian.Jeg har selv hatt mye hjelp av dine registreringer , og funnet mange av mine aner ved hjelp av dette.Takk til deg og for dine innspill! Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei;begravede er kontinuerlig registrert av presten fra kirkebøkene begynner i 1751, men jeg vet konkret om minst to personer som er døde uten at de er med (1750-åra). Det er sikkert fler.Skifter fra Hedrum har jeg registrert fram til 1763, men de fortsetter naturligvis lenger framover. Så vidt jeg husker er det ikke 'hull' i rekkene.May Karin (innlegg 25): Selv om han ikke jobbet ved Jernverket, kan han jo ha bodd i Hedrum likevel - de fleste jobbet jo tross alt ikke der? (Beklager hvis det er noe jeg har gått glipp av av tidligere opplysninger dere har kommet fram til her, men nå hadde jeg ikke tid til å gå gjennom alle innleggene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Et annet spørsmål 'henger i lufta'. Vet noen hvem Maren/Mari Andersdtr. Skarsholt, Andebu ble gift med.Om hun ikke døde tidlig så ble hun vel gift? Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ikke nødvendigvis! Det var overskudd av kvinner i befolkningen, og i begravelseslistene finner en ofte gamle 'piger', dvs ugifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Jeg blåser liv i denne gamle tråden for å fortelle at jeg nå kan avkrefte at Anders Justsen Skarsholts datter Maren Andersdatter (f. ca. 1705) var identisk med Maren Andersdatter, mor til Anders Kristoffersen på Asbjørnrød.30. april 1778 ble det i Stokke begravet en 74-årig kvinne ved navn Maren Andersdatter fra Huken under Østre Gjennestad. Denne kvinnen hadde tydeligvis tilstrekkelig med eiendeler til at man fant det fornuftig å holde skifteforretning, og den ble gjennomført 1. desember samme år. Av skiftet framgår det at Maren var 'pige', dvs ugift, og dermed var det hennes søsken som arvet. Og da disse søsknene kan identifiseres med Anders Justsen Skarsholts øvrige barn, kan vi slå fast at Maren Andersdatter Skarsholt og Maren Andersdatter Huken var en og samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Takk for svaret, det er jo også en bekreftelse på at jeg har vært inne i en blindgate.Det er jo sånn at det går an å håpe på at en annen Maren Andersdtr. som blir gift med en Kristoffer omkr. 1730, kan bli funnet i et av kirkesognene eller ved et skifte.Takk igjen, mvh. M-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.