Gå til innhold
Arkivverket

[#25580] Holm sokn i Rauma


Gjest Gunnar Sødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sødal

Brit Pedersdatter Mittet 1784-1865 fra Mittet i Romsdal gift med Johan Eriksen Slemmen 1782-1844. Er det noen som vet noe mere om Brit angående foreldre,besteforeldre m.m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Foreldrene er i hvert fall greie: far Peder Mortensen Lindset, 1746-1810, fra Tresfjorden, gårdbruker på Mittet 1781-1810. Mor Marit Eriksdatter Reistad, 1751-1829. Begge av kjente slekter står det i bygdeboka, så her er det sikkert mulig å finne mer på andre sida av Romsdalsfjorden. Skal se hva morgendagen kan bringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Kan bare tilføye hva kirkeboka sier: Brit døpt 1/1 1784. Far: Peder Mortensen I.Mittet. Johan døpt 25/4 1782. Far: Erik Johansen I.Slemmen. Johan Eriksen Slemmen og Brit Pedersdtr. I.Slemmen ble viet 5/1 1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Peder er sønn av Morten Pedersen Sør-Sylte Linset, 1708-1772, gardbruker på Lindset, Tresfjord 1743-72, av Nils-Dahl-slekta på Sør-Sylte. Morten gift 1743 m enke Kari Andersdatter,ca 1707-78, fra Vike. Hun g 1.g m Ole Eriksen Linset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Morten Pedersen, 1708-72, sønn av Peder Iversen Eidhammer Sør-Sylte, ca 1662-1717, gardbruker på Lensmannsgarden Ivergarden Sør-Sylte 1697-1717. Peder g 1689 med Marit Iversdatter Sør-Sylte, 1687-1767. Peder Iversen SS synes å være gift før med Anne Fredriksdatter Sør-Sylte og enke Marit Iversdatter gifter seg igjen i 1718 med Rasmus Pedersen ... Sør-Sylte, 1687-1767.Marit er datter av Iver Larsen Sør-Sylte, 1631-?,Iver sønn av lensmann Lars Nilsen Dall Sylte, ca 1586-1662, g med Kristi Iversen(?), ca 1600-etter 1662.Lars sønn av Nils Olafsen (Dall) Sylte, ca 1560-1610, g ca 1585 m Guri (Larsdatter). Nils sønn av Olaf Eriksen Sylte, ca 1530-1602. Alle de siste brukere i Lensmannsgarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Peder Iversen Eidhammer som gifter seg til Sør-Sylte, er sønn av Iver Pedersen Eidhammer, ca 1620-1674, men hans opphav er ikke klarlagt. Alle opplysninger fra Olav Rekdals Tresfjord I.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Når det gjelder Marit Eriksdatter Reistad, 1751-1810, har jeg problemer da den gamle Veøyboka til O.Olafsen er mer gardshistorie. I 1701 er Erik Iversen 10 nevnt, men han er nok for gammel til å være Marits far. Ellers er Erik et Reistadnavn langt bakover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Marit Eriksdtr. Ø.Reistad ble konfirmert i Veøy 1765. Dette er sannsynligvis den riktige Marit. I så fall var hun bare 14 år da hun ble konfirmert, noe som skulle tyde på gode evner. Derimot finnes hun ikke i dåpsregisteret for Veøy. Jeg har gått gjennom brukerrekkene mine for både Øvre og Nedre Reistad uten å finne noen Erik som i alder kan høve som Marits far. Heller ikke finnes noen Erik på de andre gardene på Vågstranda eller Hjelvika som kan være hennes far. Samme resultat når jeg søker i lister over plassfolk og tjenere i det samme geografiske området. Hvis jeg skal gjette, så var Marit Eriksdtr. fra Tresfjord/Vestnes, men hun kan ha dratt ut i tjeneste i ung alder, sannsynligvis hos slektninger på Reistad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.