Gå til innhold
Arkivverket

[#25583] Etterkommere etter Guttorm Jakopssønn(1761)- Klæbu-Strinda?-Melhus ?


Gjest Johan Marius Setsaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Marius Setsaas

Etterlyser en del av etterkommerene etter følgende familie:Guttorm Jakopssønn(1761-etter 1825),g.m. i 1787 i Malvik kirke, Marit Andersdtr. Bjørnstad(1765-før 1805). Han var født i Klæbu, men hadde flyttet til Malvik. De flyttet til Klæbu, og bodde i årene 1791-1796 på garden Viken i Klæbu. I 1801 bor de på garden Bjørkly i Klæbu som husmannsfolk. Etter konas død, flyttet Guttorm til Melhus, der han giftet seg med enken Mali Svendsdtr. Borthen(1767-1827). Bodde ved det høve på Kvålshaugen i Melhus, der den yngste sønnen er født.Barn:1.Marit(1787) , døpt i Klæbu. Etterkommere ?2.Jakop(1789), døpt i Klæbu. Tjenet på garden Målsjø i Klæbu i 1801. Etterkommere ?3.Malena(1791), døpt i Klæbu. G.m. Rasmus Rasmussønn. Bodde på Stavlundsplass i Klæbu. Etterkommere ?4.Guri(1794), døpt i Klæbu. Etterkommere ?5.Anders(1796), døpt i Klæbu. Hjemme hos foreldra på Bjørkli i Klæbu i 1801. Etterkommere ?6.Marit(1798), ikke funnet døpt i Klæbu. Hos foreldra på Bjørkli i Klæbu i 1801.7.Olava(1803), døpt i Klæbu. Etterkommere ?8.Ole(1805), født på Kvålshaugen. Flyttet til Os i Hedemark. Gift der med Maria Toresdtr. Øygjelten. Etterslekt. MvhJohan Marius Setsaas Selbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood
Gjest Johan Marius Setsaas

Takk.Hadde oversett denne Jakop, og jeg tror faktisk det er vår mann.... Sliter litt med den oven nevnte Anders Guttormssønn(1796). Han kan kanskje også ha havnet i Malvik. Hans mor var jo fra Bjørnstad i Malvik.Johan Marius Setsaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Glemte selvfølgelig denne: Jakop må være riktig person, fordi han opptrer som fadder ved den ene barndåpen nevnt ovenfor, nemlig den til Ole Rasmussen i 1832. Han er da benevnt som; Hmd Jacob Wiighammer fra Striden (og hustrue) !Kanskje noen har bydeboken for Malvik for hånden ? Tipper det står noe om etterslekt til denne Jacob der....Johan Marius Setsaas Selbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg lurer på om jeg har klart å finne en sønn etter Jacob Guttormsen: Nils Jacobsen som i 1845 gifter seg med Marit Jonsdatter. Funnet er gjort i FamilySearch og der står Nils Jacobsen oppført med ”Wighammerbokken”. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=30624099&lds=4®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke. I 1865 er den samme Nils Jacobsen husmann på Vighammerløkken i Malvik sogn, Strinda prestegjeld Lenke og her er Marit og Nils i Strinda i 1875 Lenke Funnet følgende barn av Marit Jonsdatter og Nils Jacobsen i Strinda:1) Marta Kirstine, født 1853 Lenke, i 1875 er hun tjenestepike på Vighammer Lenke2) Ingeborg Anna, født 1856 Lenke, i 1875 er hun tjenestepike på Leistad øvre Lenke, men dør 1878 Lenke3) Jacob, født 1860 Lenke, begraves 09.12.1860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! Jeg vet ikke om dette er den eldste datteren til Nils og Marit, men her er det en Martha, født 1853 i Strinda, gift med Johan Øyen i Trondheim Lenke.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Nå er det tull med lenkene fra FS igjen - her er derfor kopi av innholdet i lenken med giftermålet til Nils Jacobsen og Marit Jonsdatter:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index NorwayNiels JACOBSEN WIGHAMMERBOKKEN Age At Marriage: 22 Sex:Event(s): Birth:Parents: Father: Jacob GUTTORMSENMarriage: Spouse: Marith JOHNSDR GRONBEGSHAUGEN Age At Marriage: 28 Marriage: 24 Jun 1845 Place: Strinda, Sor-Trondelag, NorwaySource Information: Batch Number: M426324 Source Dates: 1796 - 1858 Film or Fiche Number: 126776 Collection Details: Malvik; Den Norske KirkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Mange takk.Dette viser at den som leter, han finner...Har ellers fått sjekket kirkeboken for Klæbu, og har bla funnet at den oven nevnte Anders døde ung.Det som er merkelig er at den Nils du her har funnet, ikke dukket opp når jeg søkte i kirkeboken for Malvik. Det kan bare bety at han er født et annet sted ( i 1823)Johan Marius Setsaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Finner giftermålet til Kirsti (Kirsten) Nilsdatter og Jacob Guttormsen (FS/ VRI):Kirsti NIELSDR Age At Marriage: 30Birth:Marriage: Spouse: Jacob GUTORMSSENAge At Marriage: 31Marriage: 22 Jul 1821 Place: Strinda, Sor-Trondelag, NorwayKirsten Nilsdatter er døpt 1791, datter av Nils Pedersen på Vikhammerløkken og Marit Olsdatter (overalt ellers er Marit oppført med farsnavn Jonsdatter) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1660daap&gardpostnr=2515&merk=2515#ovre>Lenke.Nils Pedersen, ungkar og dragon, Vikhammerløkken, og pige Marit Jonsdatter, Vikhammer, er innført to ganger blant viede i Strinda Lenke og Lenke.Her er Nils Pedersen og Marit Jonsdatter i 1801 på Vikhammerløkken LenkeI 1801 er Nils Pedersens oppgitte alder 42 år, altså f. ca. 1759, mens kona er 36 år, født ca. 1765. Nils Pedersen Vikhammerløkken begraves i 1802, 42 år gammel (f. ca. 1760) Lenke. Videre finner jeg Marit Jonsdatter Vikhammerløkken som begraves 1829, 65 år gammel (f. ca. 1764)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Mer info: Kirkebøker (ministerialbøker) for Malvik starter i 1823 [url="http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-sor-trondelag.html#malvik>Lenke, mens kirkebøker før 1823 sorterer under Strinda. I kirkebok nr. 5 for Strinda, i bolken som omfatter ”fødte Mandkjøn” i Malvik, har jeg funnet følgende:Niels Jacobsen Mellem-Leistad, født 30.04.1823, døpt 19.05.1823, foreldre: Jacob Guttormsen Leistad og Kiersti Nielsdatter. Faddere: K. Marit Wighammer, P. Malena Stavlundgjerdet, P. Ane Wighammerløkken, Md Iver Wighammer, Md Ole Mellem-Leistad, Ul Peder Fevold.Bygdeboka for Malvik opplyser at Nils Pedersen Fevold, f. 1759, d. 1802 og kona Marit Jonsdatter, f. 1765, i 1790 bygslet ”den husmandsplads Wighammerløkken kaldet, som Jon Olsen Ounet forhen har beboet”. Videre står det at Nils og Marit hadde datteren Kjerstine, f. 1791, gift med Jacob Guttormsen fra Vikhammer og de hadde sønnen Nils, født 1823, som var siste bruker på plassen.I skiftebrevet etter Nils Pedersen ble husene på plassen betegnet som svært dårlige, men selv var ikke Nils noen fattigmann, for han etterlot seg 86 riksdaler som ble delt mellom kona og datteren. Enken Marit Jonsdatter, født 1765, ble gift for 2. gang med Ole Larsen Leistad. Her er giftermålet i 1803 LenkeOm Nils Jacobsen sier bygdeboka at han døde mellom 1900 og 1910, mens kona Marit, født 1834, døde 28.03.1919. Her har jeg funnet Nils og Marit i f.t. 1900 for Malvik Lenke. Om døtrene Martha Kjerstine og Ingeborg Anna (Ingeborganna) sier bygdeboka at begge utvandret til Amerika, men jeg mener jo selv å ha funnet at Ingeborg Anna døde i 1878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan  Marius Setsaas

For det første, så setter jeg stor pris på de opplysningene du har skaffet til veie. Gjennombruddet i Malvik kom med 'din' Jakop Guttormssen på Vikhammerløkken.Senere har jeg også funnet ut at hans søstre, Guri(1794) og Marit(1798), begge ble oppfostret i Malvik ( på Bjørnstad). Har ellers funnet ut at den oven nevnte Anders(1796), døde i 1802.Imidlertid, når det først er snakk om Malvik, så står jeg fortsatt fast med en annen gren av denne familien, dvs etterkommere etter Guttorm Jakopssønn`s(1761) 'gammel' onkel, Gullbrand Jonssønn(c.1685-før 1727). Imidlertid har jeg prøvd å reise en debatt rundt denne under nr 25582 i dette forum, men uten å få særlig respons...mvhJohan Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.