Gå til innhold
Arkivverket

[#25585] Merkelig mikrofilming Møre og R,, Trøndelag og Helgeland


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg syns det har vært en merkelig praksis på en del mikrofilmer, og lurer på hvorfor det har blitt mikrofilmet fra kirkebøker på mange steder på en mikrofilm. På biblioteket her hvor jeg bor(HF-1287) finnes kirkebøker fra Møre og Romsdal, Sør- Trøndelag og Nordland på samme mikrofilm (HF-1287). Jeg skriver dem opp her, og så kan jo jeg jo slå opp for noen hvis de trenger oppslag for følgende steder og følgende år*Molde -Konfirmerte gutter 1858-62, og innflyttede/utflyttede 181-1834*Tingvoll på Nordmøre -Døpte, ekteviede og begravede 1862-1876*Melhus i Sør-Trøndelag bok 16 -Kirkebok 1798-1802*Vega på Helgeland bok nr. 6 -Klokkerbok 1871-1885. Her finnes døpte, konfirmerte, død oeg inn/utflyttede*Hemnes på Helgeland 1873-1885 -Bare døpt 1873-1885*Tjøtta på Helgeland -Ministralbok 1768-1776*Herøy på Helgeland 1768-1776*Rødøy på Helgeland påbegynt med prestens nedtegnelser om hva som har skjedd 1739-1750. Den fortsetter på HF-1288.Hva slags mikrofilming er dette? Er dette en oppsamlingsfilm for det en ikke fikk plass til på de mikrofilmene hvor alt dette burde ha hørt hjemme? Burde ikke stedene det mikrofilmes for være noenlunde samlet iallefall?Har med vilje lagt inn stedene som er aktuelle, slik at også folk som søker senere kan komme inn her slik at jeg kan slå opp for dem på de nevnte steder i nevnte perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det var snilt av deg å tilby oppslag.Carl Jensen Årset og Ellen Eriksdatter Sørås gifter seg 4. mai 1820 i Molde. Kan du se etter om de er blandt de innflyttede til Molde før den tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Hei, kan du se på innlegg 22074, der har vi pratet før. Kunne du se etter om du finner disse to sitt gifte når du er på biblioteket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hei MaiJeg tror du har misforstått litt. Den mikrofilmen som jeg skriver om i dette temaet har ikke Alstahaug fra begynnelsen av 1900-tallet som det var snakk om i det andre temaet. Det eneste som går på Alstahaug prestegjeld er Tjøtta 1768-1776, og Herly 1768-1776 på mikrofilm HF-1287. Den andre filmen som jeg så på tidligere for å prøve å finne giftermålet i 1919 er nok fremdeles like uleselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Anne Lise, det har med at det var de kirkebøkene som var klare til filming der og da tenker jeg.De får jo ikke inn alle bøkene samtidig- men filmen er jo så og så lang - så de jobber seg ferdig med den filmen - og jobber videre med neste film.Så - når de var ferdige med Molde, så lå Tingvoll boka klar... og de filmet den.. og når den var ferdig... da var Melhus klar... det kom nok an på hvilke bøker som var innlevert.Kirkebøkene fra et prestegjeld blir ikke levert inn i 'en stabel' men en og en bok.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for oppklaringen Laila. Ellers ser det ikke ut som jeg kan få sjekket kirkeboka for Molde med det første, fordi jeg skal flytte. Det visste jeg faktisk ikke før i går. Huset jeg leier i har jo vært til salgs en stund, og vi begynte å tro at det ikke ble noe av at noen kjøpte. Har alt fått ny leilighet, så her går det fort unna. Jeg bytter med den som skal flytte inn her. Jeg skal sjekke kirkeboka for Molde, men det kan bli en stund til jeg får gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det var veldig snilt av deg å tilby å slå opp i denne mikrofilmen. Det var fristende å be om et oppslag siden jeg akkurat nå satt med dette paret som jeg skal prøve å finne ut hvor de kom fra. Jeg kan fjernlåne film til vårt lokale bibliotek, så du trenger ikke å tenke noe mer på dette.Lykke til med flyttingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Vil bare si til Kari at jeg ikke fant dem du spurte etter som innflyttet til Molde før 1820. Innflyttede begynner på 1818. Grunnen til at det tok så lang tid før jeg svarer er blant annet flytting, men jeg glemte det nok en stund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Takk for oppklaring av et dette 'fenomenet', Laila! Jeg hadde nylig til låns mikrofilm av kirkebok fra Overhalla i Nord-Trøndelag. Der var det også noe fra kirkeboka fra Vikna og fra Fosnes, og det var greitt nok ettersom det er i samme fylke. Men så var det fra Volda i Møre og Romsdal, og det syntes jeg var litt rart. Selv om du har ei enkel forklaring på dette, synes jeg det er litt merkelig å blande sammen kirkebøker fra helt forskjellige fylker. Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har enda et eksempel på merkelig mikrofilming. Ministralboka for Frosta og Åsen 1888-1898 er mikrofilmet på samme mikrofilm som Skatval 1880-1900 og 1878 til 1917, mens Frosta etter 1898 tydeligvis ikke er mikrofilmet i det heletatt. Det var jo en fordel for meg å finne min farmor som døpt i Skatval i 1901 på samme mikrofilm som min farfar på Frosta i 1898, men syns jo det er merkelig at mikrofilmingen var slik. Kun Åsen er mikrofilmet etter 1898 på en helt annen mikrofilm Hadde det ikke vært bedre å mikrofilme både Frosta og Åsen etter 1898 på samme mikrofilm som Frosa/Åsen 1888-1898, enn å mikrofilme Skatval der?Hvorfor har ikke ministralbok for Frosta etter 1898 kommet med på noen oversikt over mikrofilmer? Det må da være mikrofilmet noe etter 1898 for Frosta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.