Gå til innhold
Arkivverket

[#25590] Uppigard Tokse, Sødorp, Nord-Fron


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Amund Andersen (f. omkr. 1660, d. 1719) var bruker på Uppigard Tokse etter sin svigerfar. Jeg søker Amunds opphav. Amund var gift med Kari Olsdtr. Tokse, som døde etter 1725.Karis foreldre het Ole Arnesen (f. omkr. 1630, d. 1695) og Kari Tordsdtr., d. etter 1695. Ole var bruker av gården fra senest 1657.Vet noen hvor de kom fra?Fødselsårene er min egen antagelse og baserer seg ikke på noen aldersangivelse fra kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det var skifte 16/11 1665 etter Jon Tor(d)sen Tokse, enken Ågot Bårdsdtr. Ole Tokse, som hadde barnas farsøster til ekte, ble formynder for barna Hans Jonsen, Kari og Marit Jonsdøtre (dvs. riktigere er det at han skulle ha tilsyn med arven, som moren beholdt hos seg).Hvilken Tokse-gård dette dreier seg om, vet jeg foreløpig ikke. Tord Tokse nevnes i landskatten f.o.m. 1614, før dette var Jon på den Tokse-gården. Siden Tord Tokse hadde en sønn Jon, er det mulig at dette er Tords far eller svigerfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.