Gå til innhold
Arkivverket

[#25592] 'Sergeant' Johan Lorentz Bartz, Ullensaker


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er det noen som vet noe mer om en Johan Lorentz Bartz, nevnt hos Mikael Sundt: 'sergeant, blev 10. maj 1715 forpasset fra Ullensaker til hr. Povel Rødder i Vestby for der at giftes'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Povel (Paul) Rødder var prest i Vestby 1713-1733, så det var vel han som skulle vie brudeparet. Hvorfor det skulle skje i Vestby, kan jo virke litt underlig. Er det noen som har støtt på Johan Lorantz Bartz i Ovenstads militærbiografier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det har du nok rett i, men det er ikke usannsynlig at han kan ha steget i gradene. Siden jeg ikke vet når han var født, vet jeg heller ikke hvor gammel han var i 1715. Hvis han var sønn til Hans Jørgen Bartz senior, var han sannsynligvis eldst - siden han, så vidt jeg vet ikke er registrert døpt i Eidsvoll, slik alle Hans Jørgens barn født i perioden 1691-1699 er. Altså er han muligens født et annet sted, antakelig rundt 1690. I så fall har han vært rundt 25 år ved giftermålet i Vestby - og med en potensiell militærkarriere foran seg. Hans Jørgen hadde én annen sønn som het Johan (Johan Fredrik, f. 1791) og en som het Jon (Jon Ludvig, f. 1697). Johan/Jon er oppkalling fra farsslekten, vil jeg tippe - og siden Hans Jørgens første kone var ei Lorentzdatter, så er det ikke urimelig at denne sersjanten har fått det første navnet fra farsslekten (farfar?) og det andre fra morsslekten (morfar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har, som nevnt i flere innlegg i en annen debatt (Lenke), sett det som sannsynlig at 'sergeant' Johan Lorentz Bartz er identisk med han som - i 'omskolert' tilstand - dukker opp som masmester ved Moss Verk i 1730-årene. Avstanden Vestby-Moss er jo ikke avskrekkende.Han giftet seg altså i Vestby i 1715 (etter 10/5). Kanskje var kona derfra - men hvem var hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Han gifter seg 12 juni 1717 i Vestby med Juliane Thuanta Hessen og får datteren Sophie Helene døpt der Dunca latare 1718.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Knut! Det gjør det ikke mindre sannsynlig at han var bror til Hans Jørgen Bartz sr. - i og med at Hans Jørgen Bartz jr. også fikk ei datter som ble døpt Helene Sophie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Huff, la meg rette opp en feil i mitt forrige innlegg, som jeg først oppdaget nå. Johan Lorentz Bartz var selvsagt ikke en mulig/sannsynlig bror, men sønn, til Hans Jørgen Bartz sr. (og dermed altså bror til Hans Jørgen Bartz jr.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.