Gå til innhold
Arkivverket

[#25598] Flyttet Mads Olsen fra Lena til Ringsaker?


Gjest Kari Nyman
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Nyman

Jeg prøver en ny formulering av mitt tidligere spørsmål (fra 7/11), om Mads Olsen som giftet seg i Brøttum i 1823, og som muligens er den Mads Olsen som er nevnt som sønn av husmann Ole Madsen på Alfstad på Toten i 1801. Er det noen som vet om sønnen Mads Olsen flyttet til Ringsaker senere i livet? Før 1823?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hvis det er den Mads Olsen som gifter seg 3/4-1823 Ringsaker med Ingebor Olsdatter du mener så er han ikke fra Toten. Han er født 5/9-1790 Korsviken i Ringsaker. Dette er oppgitt ved ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nyman

Jeg vil være kjempeglad om det stemmer, men jeg har altså ikke lykkes å finne ham i folketellingen for 1801 i Ringsaker, og så vidt jeg husker da jeg holdt på med å lete i kirkebøkene for en del år siden, da jeg bodde sørpå, så fant jeg heller ikke noen Mads under døpte i Ringsaker i det tidsrommet +/- . Men jeg har fått nytt håp nå, så jeg skal sjekke en gang til så fort jeg får muligheter. Inntil videre får jeg lete i mine gamle notatbøker og se om det skulle finnes noe jeg har oversett. Takk i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Finner ingen Mads Olsen innflyttet til Ringsaker før 1823. Har ikke sjekket kirkeboka for 1790 årene om han virkelig er født her, garsdnavn han er født på er oppgitt til Korsviken i kirkeboka ved ekteskap. Siden Korsviken er på Ring i Ringsaker antok jeg at han er født her. En sjekk av fødsler i Ringsaker rundt 1790 vil klargjøre dette. Er han ikke det er spørsmålet hvor han kom fra helt åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kari N

Til de som eventuelt fortsatt måtte være interessert i denne gamle saken, så har jeg funnet ut litt mere om det mulige opphavet til Mads Olsen. Det er en stund siden jeg fant ut dette, men først nå kom jeg på at det kanskje kunne være flere som var interessert. Det er nok riktig som det er oppgitt tidlgere her i debatten, at det står opplyst i kirkeboken da Mads og Ingborg giftet seg at Mads ble født 5.september 1790 Korsviken-eie. Imidlertid finnes det, også som nevnt tidligere, ingen Mads med far Ole i Ringsaker i dåpsopptegnelsen for denne dagen. Derimot finnes det en Mads, en 'uekte født' gutt med far Kield på akkurat denne datoen. det følgende avsnitt er en avskrift av kirkeboken: HF1295, s.207, døbte Drengebarn 5.sept. 1790: Anne Mathsd. nordre Mælumseje uægte Søn Maths, avlet med gevorben Kield Gundersen Øvre Alms eje, faddere: Erik Nielsen Mælumseje, Gulbrand Halvorsen Hundschioldseje, Ole Larssen Mælum, Mari Knudsd. ibid.eje, Marith Pedersd. Hundschioldseje.Det finnes ingen Mads Olsen i Ringsaker 1801, men Mads Kieldsen 11år finnes sammen med moren: Anne Madsdatter, hun hadde et uegte barn til: Karie, født ca. 1897, med etternavn Olsdatter.Under konfirmerte i 1807 var det en Mads Olsen Mæhlum (HF1296, s.182). Men det fantes ingen Mads Kieldsen konfirmert i Ringsaker i tidsrommet 1804 - 1808.(Det var ingen foreldre oppført i konfirmasjonslistene i denne tiden i Ringsaker Kirkebok) Min teori er at Mads tok navnet Olsen p.g.a. at søsteren het Olsen(Olsdatter). Riktignok giftet moren Anne Mathsdatter seg senere (1812) med Kield Gundersen, som jo er faren til Mads. Men da var jo Mads allerede 22 år og voksen og utflyttet.Jeg tror at Maths Kieldsen som ble født 5/9-90, er 'min' Mads Olsen, at han tok navnet Olsen, etter sin søsters fars-navn. Dette er riktignok ikke korrekt etter datidens navnegivningsregler, men i alle fall en trolig forklaring. Hvis noen har noen 'motbevis', vil jeg gjerne få høre om det. Jeg har forøvrig heller ikke funnet noen Mads /Maths Kieldsen i begravelseslistene for Ringsaker etter 1801, som jo styrker min teori.Det jeg kunne /burde /ønsker gjøre nå, er å lete blant fadderne til Mads og Ingeborgs barn for å se om dette kunne gi noen indiksjoner om jeg er på rett spor. Jeg vet forøvrig ikke om Karie/Kari giftet seg og fikk noen barn, da ville det være aktuelt å sjekke også fadderne til disse barna. Det blir neste prosjekt,hvis ikke noen har disse opplysningene allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.