Gå til innhold
Arkivverket

[#25600] Markus Estensen Wang, Persvingelen, Tolga-Os.


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Skoginspektør Esten Markussen Wang (1704-1784 opprinnelig fra Vingelen) hadde med ei Berit Rasmusdatter fra Persvingelsen 'uekte' sønn Markus f 1728. Han kom til Ålen og vart boende der (fikk tomt av faren).Når det gjelder Berit Rasmusdatter fra Persvingelen, så finner jeg ei Berit Rasmusdtr der, født 1736, men denne alderen passer dårlig. Hennes far var Rasmus Mattisen d.e. (fra Lonåsen?) kalt R.M. Vingelen, død 1758 gift med Marit Pe(de)rsdtr, datter av Per Jonsen Persvingelen f 1656 som igjen var sønn av Jon Persen f 1613 – bruker av Persvingelen i 1665.Kvikne Bygdebok: 'Dei gamle mennene i Persa (Persvingelen) som var i ætt med Rasmus Mattisen d. Eldre, hadde ein særmerkt hått i seg. Dei var fullblods jegerar og fiskarar og dreiv dette yrket meir enn folk flest'. Da Rasmus d.e. døde i 1758 (skifte 1759) var løsøret 1 rød hest 7 år 6 rd, 7 kyr a 4 rd, kjøreokse 9 år 7 rd med mer, tils 76 Rd. 'Her forekommer det enestående tilfelle at brødrene erklærer at søsteren skal arve likt med dem' (dvs Berit f 1736). Men hun blir altfor ung, så det må ha vært ei anna Berit Rasmusdatter fra Persvingelen som var mor til Markus Wang.Er det noen som klarer denne? Dette ser ut til å være riktig slekt, for denne 'særmerkte håtten' - slår igjennom med jevne mellomrom i slekta (mye mer enn vanlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei!Må nok melde pass her, for dette var ei skikkelig nøtt. Men 'aktiverer' temaet med flg.:Bygdeboka for Vingelen ga meg ingen spor. (Hvor og i hvilken BB for Kvikne fant du sitatet? Og du har sikkert saumfart BB for Ålen/Holtålen?)Kirkeboka for Tolgen (Vingelen/Os) starter i 1733, så dåpen til Markus Estensen finnes neppe, hvis han er født i Tolga i 1728.Tenkte jeg kunne finne ham konfirmert i 15-20-årsalderen i Tolga eller Vingelen, men nei. Lette også på 'Gifte' og 'Døde' fram til 1767 uten å finne mora nevnt (- hun kan jo ha levd ugift og lenger).Muligheten for at jeg har oversett noe, er sjølsagt til stede, men min teori er at ihvertfall sønnen har flyttet fra kommunen før konfirmasjonen.Er evt. skifter sjekket?Skulle jeg komme over noe, kommer jeg tilbake. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Glemte å si at jeg også har sjekket 'Teignings Roule over Lægdmænd, Huusmænd og Unge Mandskab ved Søndenfjeldske 17de Skiløber Lægder' fra 1735 uten å finne noen Markus Estensen i Tolga/Vingelen.'Manntallet' dekker Øvre Rendalen, Alvdal,Tynset, Kvikne, Tolga, Vingelen, Os. Om absolutt alle av hankjønn er med her, vites ikke, men aldersspredning fra 1 til vel 90 år tyder vel på at de fleste er registrert, t.o.m. 'udyktige'. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hjertelig takk, Marie! Han er ikke nevnt i skiftet etter faren. Det må i tilfelle kunne vært en mulighet i skiftet etter mora. Men for alt det jeg vet, så kunne mora f.eks. ha dødd i forbindelse med fødselen. Det er i hvertfall klart at han hadde god kontakt med faren.Det er jo ikke bare mor til Markus som er et problem i dette tilfellet, jeg finner heller ikke noen foreldre for kona hans, Marie Jensdatter, jfr tema 11810: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...jeg vet ikke hvilken bygdebok jeg hentet sitatet fra - for mange år siden. Opplysningen er skrevet på nynorsk, og jeg lurer på om det ikke var ei bygdebok for Vingelen, der Markusvangen (Vingelen) er beskrevet. Dersom det finnes to stk for Vingelen, så var det ikke Vingelsboka av Eistein Eggen. Men er det bare ei, så var det vel den likevel. Når det gjelder Persvingelen, så fant jeg opplysninger i Kvikne Bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Marie Tollan

Hei! Fra en garvet slektsgransker i Vingelen har jeg fått flg. tips ang. Berit Rasmusdt's opphav: Rasmus Andersen Vingel f. 1674 Nordfjord. (Mil. rulle 1697: 23 år). Opplysningene er hentet fra 'Folk og buplasser i Nord-Østerdalen' av Jon Krokmoen, Sollia Forlag 1992.Ingenting her setter denne Rasmus Andersen Vingel i direkte forbindelse med 'din' Berit Rasmusdt, men ut fra bosted og alder er dette en mulig far. (Vingel/Vingelen ble brukt som 'etternavn'/'adresse' på folk fra gardene i den delen av bygda der bl.a. Persvingelen ligger).Om det går an å komme videre her, vet jeg ikke, men Nordfjord KAN jo være et spor. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.