Gå til innhold
Arkivverket

[#25602] Anders Larsen fra tomasjordet i Jevnaker (Nordmarka)


Gjest Arne Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Iversen

Husmann m/ jord Anders Larsen og kona Ingeborg Gundersdatter bodde iflg. Folketellingen 1865 på Thomasjordet i Jevnaker(Nordmarka). De hadde flere barn bl.a. Iver Andersen som da var 2 år, (han er min bestefar). Anders Larsen var snekkekyndig for han laget begravelsekister som Iver hjalp ham med å tjærebre. Jeg kommer altså ikke lenger bakover, er det noen som kjenner til denne familien? Det var også en i familien som var så flink 50 km. Skiløper, han er kanskje kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Vielse: LenkeFødt 15.03.1819, Anders, uekte, døpt 21.03.1819 i Jevnaker, pike Abigael Iversdtr Hensrud, ungk Lars Fredriksen GreftegrevFødt 14.07.1822, Ingeborg og Maren, tvillinger, døpt 21.07.1822 i Lunner, Gunder Povelsen Bakken og Maria HansdtrGunder og Maria har også en datter Kari f. 02.07.1819, døpt 11.07, og Anne f. 12.12.1824, døpt 26.12. Farsnavnet til Gunder er i alle tilfelle skrevet Povelsen, bosted Bakken, døpt i Lunner.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest arne iversen

Takk for svar, men jeg tror ikke det er denne Anders Larsen jeg leter etter, selv om han var gift med en kvinne med samme navn Jeg finner Anders Larsen i tellinger i 1865,på Thomasgjordet, men ikke i vielseregisteret. Har du mer info blir jeg glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her skulle vel ekteskapet være på Jevnaker LenkeDe fikk barna (FS- dåp Jevnaker) Lars 20/9 1846, Anne Maria 4/2 1849, Anne Maria 19/10 1851, Gustav 5/4 1855, Andrine 14/2 1858, Andreas 11/11 1860, Iver 7/3 1864 og Otto 8/5 1870.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen ;)Stemmer opplysningene i FT 1875 om at Anders er født i 1811, kan mulige foreldre være iflg. FS:Lars Nielsen og Berthe Andersdatter. Anders Larsen sies å være dpt 26.desember 1811 Gran, Oppland.Anders Larsen og Ingeborg Gundersdatter sies å være gift 26.juli 1846 Jevnaker, Oppland.Følgende barn står oppført døpt på Anders og Ingeborg:Lars dpt 20.sptember 1846 Jevnaker, OpplandAnne Maria dpt 4.februar 1849 Jevnaker, OpplandAnne Maria dpt 19.oktober 1851 Jevnaker, OpplandGustav dpt 5.april 1855 Jevnaker, OpplandAndrine dpt 14.februar 1858 Jevnaker, OpplandAndreas dpt 11.november 1860 Jevnaker, Oppland* Iver dpt 7.mars 1864 Jevnaker, OpplandOtto dpt 8.mai 1870 Jevnaker, Oppland*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Anders hvorfor tror du ikke det er det rette ekteparet? De er de eneste med de navnene som blir gift 1837-57 på Jevnaker. For øyeblikket er det noe galt med systemet for disse krk.bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Mulig jeg har misforstått noe her, men det ble da spurt i innlegg (1) etter disse folkene Lenke ???Svaret har jeg gitt i innlegg (2), med vielse og dåp, at det ikke er 'rett' person er umulig for meg å begripe. Familien på T(h)omasgjerdet (gnr 86/1, Lunner) i 1865/75 er utvilsomt de jeg viser til.Hvis dette ikke er 'dine' så må du nesten oppgi en person fra ft1900 så kan noen/vi sikkert hjelpe deg den veien.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Følg med her da Arne! Det som Leif skriver er helt korrekt. Det som Berit skriver er også riktig.Når du skriver at de bodde på Thomasjordet og at DIN Bestefar Iver Andersen var 2 år i 1865 så er dette riktige personer. Din bestefar var f.7/3 og døpt 5/5-1864. Det stemmer vel med det du har? Han ble født på Strykeneie. De andre barna: Lars 1846 Harestueie, Anne Marie 1849 Bakken, Anne Marie 1851 Bakken, Andrine 1858 Thomasjordet, Andreas 1850 Thomasjordet, Iver 1864 Strykeneie og Otto 1870 Thomasjordet.Ekteskapet sto 26/6-1846. Hans far var Lars Frideriksen og hennes far var Gunder Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Arne, jeg antar at din bestemor het Antonie Pedersdatter f. 1870 Hole i Buskerud. En av disse kan være din fars brødre eller din far, Lars, Paul Einar eller Arnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne iversen

Jeg er overveldet over den hjelp jeg får. Har jo så lite grie på slektsforskning, og skal nå prøve å få brikkene på plass. Det Hans Myhre skriver er riktig, Lars var tekniker på Rånåsfoss kraftstasjon, Paul var regnskapsfører og vaktmester på Slottet, og Arnt har jeg aldrig sett. Barnebarn til Paul bor fortsatt på en del av Hellesjø gård som Iver og Antonie kjøpte.Den siste broren Anders har også etterlatte ved Gardermoen.Men takk igjen til alle, nå skal jeg prøve å få kabalen til å gå opp. arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Iversen

Til Leif. Du spør etter andre personer og utskrift fra en bibel sier: Iver Andersen født 7.3.1864 gift med Petra Antonie Pedersen født i Hole den 6.9. 1870. De ble gift i Christiania den 21-9-1895 ( men ikke hvor). Boende på Furuseth og fikk Lars 6.3.1896, døpt 29.3.96. Paul Einar f. Furuseth 28.11.1897, døpt 26.12. samme år. (min far) Emil Ingvald 14.7.02, døpt 10.8. samme år. Anders født på Ask i Nittedal født 9.1.1913. døpt i Nittedal kirke første påskedag samme år. På Furuseth var det en fyllplass som Michlet drev, senere kjøpte Iver Ask gård i Nittedal,og senere Nedre Hellesjø i Sørum i 1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Legger til at Ingeborg Gundersdtr døde 17.11.1885 på Thomasgjerdet, av tæring. Når det gjelder Anders så tror jeg det er han som døde 26.04.1893 på Bratholtjordet, av mavekreft, fattiglem og enkemann, oppgitt f. 1819.1 søndag efter paaske (12.04.1795) ved Jevnager døpt uægte pigebarn Abigael af Anne Knudsdtr Hensrud og gevorben soldat Iver Engebretsen Klinkenberg ved det Nordenfjeldske regement, faddere: Morten Larsen Hensrud, Mikkel Mikkelsen Prestegård, Johan Klinkenberg, Marte Knudsdtr Hensrud-eie, Marte Amundsdtr Klinkenbergmvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.