Gå til innhold
Arkivverket

[#25610] Olene Sjursdtr. Sætre født ca 1765 Sætre Vartdal Møre og Romsdal


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Olene Sjursdatter født ca. 1765 Sætre, Vartdal, Møre og Romsdal ble i 1786 gift med Ole Knutsen Liadal, Ørsta, født ca. 1764.Er det noen som kjenner til forfedrene til Olene Sjursdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Vartdalssoga (Sætre bnr.6, s.448): Sjur Åmundson f. Høydalsdal, Volda, - d.1774. Foreldre: Åmund Sjurson Høydalsdal og Anne Olsd. f. Nøre Bjørkedal. g.ca. 1758 Lisbet Nilsd. f. 1730 Eikrem, Borgund, enkje på Sætre. Foreldre: Nils Olson Eikrem og Kirsti Olsd.Tre born er nemnde: Åmund, Nils og Olina (f.1766). Skifte etter Sjur 1774. Olina skal vere g. Ola Knutson Åm, busett Liadal, Ørsta. (men det må vel vere etter skiftet). Lisbet vart g. og overlevde 3. ektemann som d. 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Ivar. Det viser seg at jeg hadde Sjur Åmundsson Høydalsdal (som ugift sønn av Amund Sjursson Høydalsdal (Eide) i min database. Ved sjekk i Voldasoga finner jeg samsvar med dine opplysninger. Opplysningene gjør at en svigerdatter blir nærmer slekt enn tidligere. Verden er ikke stor!Du skulle ikke tilfeldigvis kjenne navnet til kona til Hans Åmundsson Eide f.c. 1616. (forfader til Sjur).Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Nei. Eg finn Hans Åmundson Eide i Voldasoga (b.2 s.489, Eide) - men kona er ikke nemnd. Kjeldene ser ut til å vere skattelister og manntala på 1660-talet, og der var koner ikkje namngjevne. Kanskje dei har funne noko meir til den nye Voldasoga som snart skal kome ut?At den eine bygdeboka stemmer med den andre, er ikkje så overraskande. Forfattarane kjende kvarandre og brukte kvarandre som kjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.