Gå til innhold
Arkivverket

[#25611] Utvandring til Canada


Gjest Sigurd Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Andersen

Hei. Både i Norge og i USA har man vært flinke til å legge ut informasjon on den enkelte ut/innvandrer på nettet. Finnes det noe tilsvarende 'Ellis Island' i Canada på nettet, som f eks kan hjelpe meg til å finne ut når mine slektninger kom dit? Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Hei Hans,Lenke Nr 259771 var min oldefar. Det virker som han dro i 1925, selvom jeg ikke blir helt klok på måneden ('00'). Som du ser var han på Stavangerfjord, og jeg tror den skulle til New York, og jeg vet ikke hvordan han kom seg videre til Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Hehe, jada han kom tilbake han. Jeg vet ikke helt når, men han fikk et par barn i Norge etter denne turen, som forøvrig står oppført som forretningsreise. Vet noen om utvandrerne som kom tilbake (eller immigranter til Norge generelt) fikk notert ned like mye informasjon om seg som da de dro ut? Finnes det noe arkiv lignende det man har for utvandrerne? Eller kunne hvem som helst komme inn i Norge på den tiden. Noen som har peiling på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Takk, Nina K.! Nå fant jeg ham, selvom disse sidene ikke var like informasjonsbefengte som jeg er vant til fra Ellis Island og de norske sidene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.