Gå til innhold
Arkivverket

[#25614] Gunnhilde Kristensdatter Hølland, f.1864 Sauda, Rogaland


Gjest Anne Ørvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ørvig

Håper noen kan hjelpe meg med informasjon om Gunnhilde Kristensdatter Hølland, f.1864, Sauda, og den som jeg mener må være hennes ektemann; Didrik Johan Karlsen Hauge/Houge f. 29.11.1867, Bergen.Jeg ønsker en bekreftelse på at Gunnhilde fra Sauda virkelig var Didriks hustru og er ellers interessert i all annen informasjon om de to; tidspunkt for tilbakekomst fra USA, dato og år for inngått ekteskap, eventuelle barn etc. (jeg har informasjon om Didriks familie, hans dåp m.m.)Jeg finner en kandidat som muligens kan være Gunnhilde i 1865-tellingen for Sand prestegjeld, Søvde, Rogaland:LenkeDidrik emigrerte over Bergen fra Fusa 10.04.1891. Han er da 24 år, ugift. Gunnhilde dro over Stavanger til USA i 1892.På søk finner jeg Didrik gravlagt på Tananger kirkegård. Dette må være den riktige Didrik ettersom både navn og fødselsdato stemmer. Han døde 8.10.1933. Didriks hustru er gravlagt i samme grav. Hun er nevnt som Gunnhild Hølland Houge, f. 10.3.1864, d. 27.08.1951.Vennlig hilsen Anne Ørvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

I Soga om Sauda bind II side 101 står det at Gunnhild Kristensdatter var gift med Johan Hauge og budde på Tjora. Det er hun du fant i folketellingen 1865. Hvor Tjora er kjenner jeg ikke noe til. Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunleif Seldal

Didrik og Gunhilds dødsannonser gir følgende opplysninger om barna:Carl Houge gift før okt. 1933 med KarinaGilbert Houge gift før okt. 1933 med OlenaSilas Houge gift før okt. 1933 med IngeborgAnna gift før okt. 1933 med Johan RyggClara gift etter okt. 1933 med Hans RisaMarie gift etter okt. 1933 med Thomas KnudsenEtter navnene å dømme ser de fleste barna ut til å være født i USA. Kanskje 'Amerika-ekspertene' her i forumet kan finne noe i folketellinger fra 1900 eller 1910?Ved Didriks død er oppgitt Haga som bopel, og ved Gunhilds død er bopelen Kolnes. Av innlegg (4) oppgis Tjora, og datteren Clara er gift Risa. Alle disse gardene ligger i nærheten av hverandre (og nær Tananger) i Sola kommune. Bygdeboka for Sola kan muligens inneholde flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

TUSEN hjertelig takk, Gunleif!!!! Hvor fant du disse dødsannonsene? Håper noen kan hjelpe meg videre med å finne ut når familien returnerte til Norge. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Ifølge bygdeboka for Sola, s. 585, fikk Didrik Johan Hauge skjøte på Tjora i 1905. Han var fra Strandvik i Hordaland, f. 29/11 1867, sønn til lensmann Johan Larsson Hauge og Vilhelmine. Kona hans var Gunnhild Kristensdtr. fra Hølland i Sauda, f. 10/3 1864, datter til Kristen Kristenson og Seselia. Av barna nevnes Karl f. 1895, g.m. Karina, kontorsjef i Stavanger. Gilbert f. 31/1 1898, g.m. Olena Hogstad, bruker på Haga. Silas f. 21/10 1899, g.m. Ingeborg Larsdtr. Tjora, bruker på Tjora. Klara f. 29/11 1901, g.m. Hans Risa, bruker på Kolnes. Anna f. 23/4 1904, g.m. Johan Rygg fra Etne, bor i Sauda. Yngstedattera Marie er ikke nevnt.I 'skattekisten' Norges Bebyggelse fra 50-årene framgår det at Gilbert (gift 1923), Silas (f.7/10-99), Clara (gift 1937) og Anna var født i USA. Trolig var også Carl født der, men Marie var nok født i Norge.Av dette kan vi vel slutte at Didrik og Gunhild ble gift omkring 1894, og returnerte til Norge i løpet av siste halvår 1904 eller første halvår 1905.Ildsjeler i Rogaland Historie- og Ættesogelag sakset i sin tid dødsannonser fra aviser i distriktet og limte dem inn i alfabetisk rekkefølge på A4-ark samlet i ringpermer. De dekker perioden 1916-1957 og er tilgjengelige på Statsarkivet i Stavanger. Lette å finne fram i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Igjen, Gunleif; tusen, tusen takk for at du har brukt tid på å finne fram til så mye informasjon om denne familien!!! Vennlig hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.