Gå til innhold
Arkivverket

[#25615] Henrich Marcussen fra Flensburg. Hvordan finner jeg ham?


Gjest Kjell Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Knudsen

Min tipp-tippoldefar, Henrich Marcussen, søkte i november 1815 handelsborgerskap i Kristiansand. Han oppgir å være født i Flensborg, og at han var kommet til Kr.sand 9 1/2 år tidligere og vært i tjeneste hos Generalkrigskommisær Holm. De data han oppgir skulle tilsi at han var født ca. 1791 og at kom til Kr.sand våren 1806. Han døde i Kr.sand i 1835, 45 år gammel, hvilket kunne trekke fødselen hans ned mot 1790. Etterslekten hans er grei, men det er verre med de som var før ham. En henvendelse til Stadtarchiv Flensburg ga intet resultat. Han fantes ikke i byens kirkebøker og heller ikke i en folketelling fra 1803, som ble avholdt 'im Lande' noe jeg tolker som et større område enn Flensburg by. Hva gjør jeg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du må arbeide med kilcdemateriale i Flensburgs to arkiver, det evangelisk-lutherske arkivet (som har kirkebøker og prestearkiver) og byarkivet (Stadtarchiv). Var han ikke døpt og konfirmert i byens kirker, får du lete i naboområdene. Hans familie kan jo være innflyttet til byen etter at han var født. 1803-tellingen er nå digitalisert for flere områder, utenom Flensburg (gå gjerne via Dansk Dataarkiv). Borgerbøkene er utgitt i tre bind (mine eksemplarer er pt nedpakket). En bok om utstedte fødselsbevis for personer som flyttet fra Flensburg, er også, som borgerbøkene, å få kjøpt i byarkivet i byen.Men hvis du tror du slipper å reise til Flensburg for å arbeide med kildene, men håper at andre gjør jobben for deg, må du vente lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Ja, jeg vet nå ikke det. Jeg fikk nå en som skulle til Flensburg i samme ærende til å gjøre en undersøkelse, men det førte heller ikke frem. Det kan neppe være forbudt, knapt nok moralsk forkastelig. Men jeg ser ikke bort fra at jeg må reise dit selv. Og siden du ga et så grundig og utfyllende svar så vet jeg mer om hva jeg skal undersøke. Fra min side handler dette om å forberede seg, ikke å få resultatene servert på fat. Jeg har tilbrakt masser av tid på arkiver både her og der i forbindelse med slektsgransking. Digitalarkivets brukerforum er tross alt forholdsvis nytt. I tilfelle Henrich Marcussen skulle være interessant i forbindelse med innvandrerprosjektet ditt, så har Haugesund folkebibliotek en masse opplysninger om hans etterslekt. I byingeniør Ove Caspersens utkast til borgerbok finner du dem under handelsborger Rasmus Magnesen. Og selv står jeg gjerne til disposisjon med opplysninger om hans gjøren og laden i Kristiansand. Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.