Gå til innhold
Arkivverket

[#25618] Niels Hansen (Vik) og Elen Jensdatter, Buksnes


Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Niels Hansen, gift i 1781 med Elen Jensdatter, var bonde på Vik i Buksnes. Det er skifte etter ham 20.07 1798. Barna heter Anne Malena, Hans og Carolina Sophia.Ifølge Buksnes Bygdebok kan han være sønn av Hans Jacobsen på Vik. Jeg kunne ikke se at det stod nevnt noe om hvem denne Hans Jacobsen var gift med, men han skal være død før 1785, og bruker på Vik fra ca. 1745.Er det noen som vet noe mer om Niels Hansen og hans aner? Jeg er også interessert i foreldrene til kona hans, Elen Jensdatter. Hun er fra Fygle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heidette burde vel hjelpe noe.fant i Dis-Saltens skiftesamling en Hans Jakobsen på Klybesnes med sønnene Steffen, Morten og Hans. Skiftet kan være fra 1784 men står notert på 26101787 (Nr. 1362) Han var gift med Anna Marie Johansdtr. Av sønnene var bare Steffen nevnt gift. han hadde og datteren Aleth Marie 19 årSteffen som dør på Skotnes i 1790 g. m. Karen Svendsdtr og hadde barna Giert 11 år, Svend 0 år og Anne Johanne (uten alder)skifte 04101790 etter Aleth på Kjølpesnes, omtaler Nils og Morten og de tre barna til Steffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Takk skal du ha. Vet du hvor Klybesnes og Kjølpesnes ligger? Du skrev 'sønnene Steffen, Morten og Hans'. Jeg leter foreldrene til Niels Hansen, men kanskje du mente å skrive Niels i stedet for Hans? Niels var gift i 1784, så jeg tviler vel på om det er den samme.Etter å ha søkt litt på internett, lurer jeg på om den Hans Jacobsen som forfatteren av Buksnes Bygdebok mente kunne være far til Niels, kan være den Hans Jacobsen som var gift med Sophia Johanna Iversdatter Helt. I følge internettopplysninger skal de ha hatt en sønn ved navn Johannes (f. 1760 på Vik), og han er også nevnt i Buksnes bygdebok, om jeg ikke husker feil.Jeg glemte å nevne at da Niels Hansen og Elen Jensdatter giftet seg, var Hans Nielsen fra Myklevik og Hans Jacobsen fra Utakleiv forlovere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.