Gå til innhold
Arkivverket

[#25622] Synnøve Iversdtr. Gjerset, Eid prestegjeld


Gjest Steinar Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Eik

Jeg søker opplysninger om Synnøve Iversdtr. Gjerset som ble f. ca. 1740 i Eid prestegjeld, Møre og Romsdal. Hun ble ca. 1765 gift med Ole Pedersen Y.Holmem i Veøy prestegjeld. Synnøve døde på Gjerset i 1787, trolig som enke etter to ekteskap. Hvem var hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Synnøv Ivarsdatter g. 1744 med Ola Person Holmen. Det vart skifte etter henne i 1788. Borna åt søskjena arva 135 rd.Hennar foreldre var Ivar Sjurson 1684 - 1733 frå Holmem, må ha kjøpt gården tett etter 1701, og vart lagrettemann i 1704, 20 år gamal. Kona hans var Guri Olsdtr. Ora. Skifte etter henne i 1724.Ivar gifta seg oppatt med Marit Trondsdtr. Øverbø?Garden det er snakk om er Oppigarden under Gjerset. Dette er henta frå Karl Myskja: Bygdebok for Eid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Takk skal du ha. Mye datt på plass med dette, når det gjelder Synnøve gift med Ole Pedersen Holmem. Skiftet etter henne skulle tilsi at hun ikke hadde livsarvinger. Er det riktig? Som du ser av det første innlegget mitt, antar jeg at Synnøve ble f. ca. 1740. Hvis hun ble gift 1744, er det rimelig å tro at hun ble født ca. 1715/20. Følgelig begynner jeg å få en mistanke om at det dreier seg om to personer med navnet Synnøve Iversdtr. Gjerset, og at den personen jeg søker ikke ble født på Gjerset , men ble gift dit. Hva tror du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Ola Pedersen Holmem og Synnøve Iversdatter hadde ikke barn. Hun ble født 1715 som John skriver på Gjerset og giftet seg 2.g m Sivert Andersen Sekkenes i 1769. Jeg har søstera Brit med aner inne i BK og kan godt sende deg en RTFfil senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Det fint å få tilsendt filer, men jeg har ikke BK, så det spørs vel om jeg greier å lese filene. Når det gjelder Synnøve, så har jeg opplysninger om at hun fikk to barn med Sivert Andersen, og det virker rimelig utenkelig når hun skal være f. 1715. Det er et eller annet som ikke stemmer, men jeg greier ikke å finne ut hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Det spørs om der var to forskjellige Synnøve Ivarsdøtre, ja. Hun som var gift med Sjurd Andersson Sekkenes hadde en levende sønn i 1788: Sivert Sjurdsson Sekkenes, født ca. 1769 i Molde by, død 2. april 1822 samme sted.Ergo kan hun heller ikke ha vært født i 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Enig i at det er tvilsomt at det er den samme Synnøve som er født i 1815 på Gjerset og som gifter seg til Holmem i 1744 og som skulle få barn etter at hun gifter seg igjen i 1769. Solemdal (Bygdebok Holm) og Myskja (Bygdebok Eid) henter nok informasjon fra hverandre, som vi gjør. Det som skulle vært interessant var jo å se skiftet på Gjerset etter moren Guri Olsdatter Ora i 1724. Myskja har nemlig et vedheng etter oppramsingen av 6 barn, bare et med fødselsår, Margit i 1722. Han skriver nemlig: (HG fører opp 4 born til: Knut, Ågot, Kari og Eldri, men ikkje Guri, Synnøve og Magrit). De siste fører altså Myskja i tillegg til Sjur, Brit, og Per. HG er vel Herlof Grüner?. Jeg vet ikke om de har lest skiftet.Myskja skriver at Synnøv gifter seg med Ola Person Holmem i 1744, og Solemdal det samme i tillegg til at han skriver at hun som enke gifter seg med Sivert Andersen Sekkenes i 1769 og at de budde i Molde.Jeg finner ingen annen Synnøve på Gjerset eller gift til Gjerset og heller ingen Iversdøtre i dette tidsrommet på Holmem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Ja, Arnold Solemdal kan nok ha fått informasjon fra Eid-boken til Myskja; i alle tilfelle vet jeg at han har brukt arkivet etter Herlof Grüner (HG), som er i hans besittelse.Mer skremmende er at AS kan ha benyttet artikkelen 'Gårds- og ættehistorie for Sekkenes' av Fridthjof Køhn i Romsdal sogelags årsskrift for 1973, som forfatteren selv innrømte er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Det er en god ting at vi kan være enige om at det må dreie seg om to forskjellige Synnøve Iversdtr. Det var noe av formålet med å ta opp denne diskusjonen.At det er feil i skriftlige kilder, det må vi bare finne oss i. Slik vil det alltid være, men hvis vi i fellesskap kan luke ut noen av disse feilene, så vi alle slektsinteresserte være tjent med det. Når det gjelder artikkelen fra 1973, så fikk jeg manuset fra Romsdal Sogelag til uttalelse. Jeg påviste drøyt 40 direkte feil og et utall gjettinger. Følgelig kunne jeg ikke gjøre annet enn å anbefale Romsdal Sogelag å unnlate å trykke artikkelen. Det ble dessverre gjort likevel. Nå er artikkelen en kilde som uskyldige går seg vill i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

¨Ja, vi kan e alle fall vere samde om at noko må vere feil her. Og det må ut i frå det som har kome fram ha vore to damer med same namn. Men det er jo merkeleg at ektemennene skal heite det same??!Eit spørsmål: Kvar kjem opplysningane i innlegg 1 frå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

For å finne ut om det virkelig dreide seg om to Synnøve Iversdtr., var jeg nødt til å ta utgangspunkt i de kildene som eksisterte, i dette tilfellet AS: 'Holm sogn'.Jeg har nå gått gjennom notater fra kirkebok for Veøy og kan ikke se at det ble født noen Synnøve Iversdtr. i Veøy i perioden 1718-1750, heller ingen med dette navnet ble konfirmert i perioden 1742-1765.Min foreløpige teori er at Synnøve Iversdtr., som ble gift med Sjur (Sivert) Andersen Sekkenes, var født utenfor prestegjeldet og at hun kom som tjenestejente til Sekkenes.Er det noen som har anledning til å søke i kirkebøkene for naboprestegjeldene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det er vel en mulighet til. Kan fødselsåret til Synnøve, 1715, være feil oppgitt av AS? Hun gifter seg til Holmem i 1744 og kan jo være født så sent som ca 1726 (faren dør 1733) og vil være 43 når hun gifter seg til Sekkenes i 1769 og kan vel fortsatt få barn? KM skriver at det er skifte etter henne i 1788 og at 'borna til søskjena arva 135 rd'. Hvis det stemmer og navnene på søskenene stemmer må det likevel være samme Synnøve hele veien, eller hva? Hvor er det mulig å finne skifet i 1788.Mer forvirrende blir det når hun har en sønn som lever (innlegg 6) i 1788. Han skulle vel arve moren og ikke søskenenes barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kjell Ove Hattrem

Jeg tok feil i (6): I skiftet etter Synnøve Ivarsdotter på Gjerdset den 12.2.1788 er de nærmeste etterlatte arvinger hennes nevøer og nieser -- altså ingen sønn:''1.) Broder Sønnen Iver Pedersen Gierset.2.) Br: S: Hans Pedersen, myndige.3. Br: S: Peder Pedersen, 22 Aar, Curator Peder Berg.4.) Br: Datteren Marithe Pedersdatter, 30 Aar, F: Peder Unhjem.5.) Br: D: Gurii Pedersdatter, 25 Aar, F: Tron Sium.6.) Søster Sønnen Just Pedersen Øverbøen.7.) S: S: Iver Pedersen [senere kalt Øverbøen], myndige.8.) S: Datteren Ingeborg Pedersdatter [senere kalt Øverbøen], 32 Aar, F: Anders Seljevolden. 9. Søster Sønnen Iver Pedersen Lærem.10.) S: S: Peder Pedersen, myndige. og11.) S: Datteren Brit Pedersdatter Holmem, død og efterladt sig en Datter, navnl: Gurii Larsdatter, 13 Aar, F: Just Øverbøen''(Romsdal skifteprotokoll 1782-89, fol. 329 a)Dermed kan vi vel stryke Synnøve som mor til Sivert S. Sekkenes i Molde?Og var Sjurd Andersson Sekkenes (død før 1777) hans far? Eller var Sivert og Massi Sjurdsdatter Sekkenes (konfirmert 16 år gammel den 29.9.1799 i Molde) begge barn av en ukjent Sjurd Sekkenes? At Sivert kaller en datter Massi Katrine tyder på slektskap.(Massi i 1801: Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Flott at du tar opp igjen tråden i dette temaet etter 2 1/2 år, Kjell Ove. Det vitner om stor interesse. Jeg skal være forsiktig med å trekke alt for bombastiske konklusjoner, men følgende synes å være ganske godt dokumentert: Det har eksistert to forskjellige Synnøve Iversdtr. Gjerset. Personlig vil jeg tro at den Synnøve jeg søkte opplysninger, har vært i tjeneste på Gjerset og senere på Sekkenes. Sekkenesslekten er oversiktlig og skjuler trolig ikke så mange overraskelser .... Takk for engasjement og god hjelp. Vennlig hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.