Gå til innhold
Arkivverket

[#25624] Fischer slekt på Røros?


Gjest Ivar Andreas Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Andreas Kristensen

I Skanke ætten (s.134) står Karen Lorentzd. Schanckes mann oppgitt som Hans Joensen (Sund) Fischer. Men hvor har han fått dette navnet fra? i alle kildene jeg har sett benevnes han ikke med dette navn(Fischer). Det må jo komme fra morssiden hans? Kjenner noen til en event. forbinnelse?Hans Joensen Sund f.26/3 1732 Røros. Gift 4/7 1756Han var sønn av Joen Hansen Sund og Karen Hansdatter (av Fischer slekt??) som giftet seg 22/4 1731 på Røros.Besteforeldre var Hans Hansen Sund og Anne Nilsdatter på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er døpt ei Dorthe i 1741 på Røros, der far er oppgitt som Joen Fischer.Dette kan jo også være en 'yrkesbetegnelse'. Fisker ville ofte kunne skrives slik på denne tiden (innlandsfisker i tilfelle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er noe annet jeg vil gjøre deg oppmerksom på:Skifte 1694:Hans Hansen Sund. Enke Anne Nielsdatter. Barn: Hans 11 år, Niels 7 år, Jon 3 1/2 år.Den Hans du peker til i 1701 som er 18 år, er altså sønnen til dem nevnt i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Andreas Kristensen

beklager..Det er selfølgelig ikke bestefaren men onkelen. Jon 3 1/2 år er faren. Uansett..Sund var en en 'bergverksslekt'. Noe som kanskje kan tyde på at Fischer ikke er en yrkesbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Ivar Andreas!Roger de Robelins postadresse står forrest i boka om Skankeslekten. Du bør spørre ham hvorfor han oppfører din ane som Hans Jonsen (Sund) Fischer. For disse folkene kaller seg jo SUND!Jeg har reflektert over slektsnavnet SUND. Jeg har tenkt at, om navnet stammer fra Røros, så kunne det skrive seg fra Sund / Sundet under Rørosgård. Sund, som egentlig betyr 'ferjested over en elv', her: Glomma, finner jeg som etternavn (eller Bosted) på 4-5 menn i Bjørn Nyheims liste over folk som arbeidet ved Verket på 1600-tallet. Felles for disse er de alle arbeidet ved Arvedals gruve, og veien dit fra Sundet er ikke så lang. Men Sund/Sundet finnes naturligvis som gårdsnavn også mange andre steder.Vet du hvem som var foreldrene til Karen Hansdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg bør kanskje si at jeg vel ikke har noen direkter aner i slekten Sund, men antar at kona til Hans Hans Sund (18 år i 1701), Elen Jonsdatter, muligens er i av en slekt på Røros hvor noen bruker Bjørken som etternavn. Dette siste er høyst usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Andreas Kristensen

Forbinnelsen må være Karen Hansdatter såfremt Fischer navnet ikke er fri diktning. Jeg så forøvrig i Skankeboka to andre av samme slekt Sund som gigtet seg med 'Skanker' i fra Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Inger Aas

En av mine aner, Johannes Hansen Sund senere Røragen er vel også sønn av denne Hans Hansen Sund.Min farfar påsto at vi via den delen av slekta som kom fra Røros nedstammet fra en av Martin Luthers kammertjenere. Jeg har aldri kommet så langt at jeg har fått gjort noe forsøk på å sjekke dette. Men denne 'tråden' ser ut som om det kanskje kan være en mulighet for å finne ut av dette.MVH Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Andreas Kristensen

Hm..Intressant. Hvis en ser på skiftet etter Hans Hansen Sund i 1694 så ser en at yngstemann Jon bare er 3 1/2 gammel. Av dette kan en slutte at moren Anne Nilsdatter ikke kan ha vært særlig mye over 40 år da.I immigrasjonsarkivet(Vigerust) finner jeg enNiels Fischer, berggesell 1674-85, bergknekt 1675-76, ertssjeider 1683-85. Trolig av tysk opprinnelse.som vel er en lovende kandidat, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Andreas Kristensen

Niels Fischer var i live 1692 da han 'Nyder nådens penger' (Trolig skadet i ardeid) ved Solskinngruva. (Bjørn Nyheim)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til innlegg 2: Joen Fischers datter Dorthe ble født 24/9 - 1741. Jon Hansen Sund har en datter Dorthe som blir begravet 27/5 - 1742. Alder oppgis til 35 uker. Joen Hansen Sund fikk en ny Dorthe året etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Andreas Kristensen

Klarte ikke å finne noe skifte etter Niels Fischer eller en eventuell kone. Vil bare takke Arnstein, Astrid og Kristen for deres bidrag så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Rørosboka, hus nr 228: I manntallet 1762 bor Hans Hansen Sunds enke her, i 1801 Ingeborg Hansd Sund f 1735. Hun ble konfirmert 1753 og da kalt Ingeborg Hansd Fisker, hun stammer således fra den Hans Hansen Sund som i matrikuleringsforretningen 1688 var bruker av Fiskervollen (Fischer-Setter), i dag Kommandantvollen. Denne Sundfamilien kalles ofte Fisker - sitat slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H Nyheim

Til (15) angående Nils Fischers/Fiskers 'eventuelle kone'. Jeg har notert fra skiftet etter Volquart Jøns i 1702 at under posten Tilstående gjeld er 'Marthe Sal Niels Fiskers' nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Andreas Kristensen

Arnstein jeg nå si jeg ikke helt forstår ditt siste innlegg, da det var noe uklart. Var denne Ingeborg etterkommer av Hans Hansen Sund d.e. og enke etter Hans Hansen Sund d.y.? Eller var Anne Nilsdatter enken som levde i 1762?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Andreas Kristensen

Hvis Anne Nilsdatter var omtrent 20 år da hun fikk elstesønnen Hans d.y. var hun i 1762 rundt hele 95 år gammel. Sannsynlig vis var hun eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.