Gå til innhold
Arkivverket

[#25628] Siur Johannesenf.1730-1740 ?, bosatt Hauge(Høye) i Myking,Hordl. Hvor fra?


Gjest Bjørn Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Er det noen med tilgang på bygdebok for Haus som kan sjekke om Sjur Johannesen f.ca.1730-1740 og som bygsla først Li(Lid) i Myking og siden Høye i Myking ; gift med Dordi(Dorthe)Johannesdatter er det samme paret som gifer seg i Stamnes, Haus? Lenke Hilsen Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Eg ser att det i folketeljinga 1801, bur ein Sjur Johannesen på Gjerstad, og eg vill tru det er første ekteskapet hans du har funne.Eller kanskje ikkje når eg ser nærmare etter. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11250&gardpostnr=79&personpostnr=1735&merk=1735&tid=19:07:55#ovre>Lenke Men eg fant følgjande i Bygdebok for Lindås Myking sokn. Dordi levde 1737 til 1803, Sjur Johannesen er sagt født 1743 død 1816. Men i folketeljinga i1801 er han født ca 1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Vaksdal bygdebok, Stamnes sokn: Sjur Johannessen f. på Grøsvik i 1732 ble gift 1761 med Dordi Johannesdatter Mo,Stamnes født 1739. De var husfolk på Grøsvik en tid, men bosatte seg senere på Li i Eikanger skipreide. Barn: Marita f.1762. G.m. Knut Johannessen Jordal. Johannes f. 1763 d. før 1827. 2 barn. Brita f. 1764 G.m. Simon K. Toskedal br. 1. Marta G.m. Haldor Monsen Bjørnvoll. Marta G.m. David Johannessen Schou. Ingeborg G.m. Bård Olsen Tveitå. Maria.Sjur sine foreldre: Johannes Knutsen 1702-1738/Marta Olsdatter Eide 1700-1767.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Så då stemmer det stemmer det nok att familien flytta først til Hauge og sidan (trulig rundt 1772/74) til Li i Myking. Eg har ikkje Mykingboka her og no. Men det Johan Ludvig skriv om ekteskapa til barna stemmer med det eg huskar frå i går.Så vidt eg minenes strekte Eikanger skipreide seg så langt nord, ei tid. Eller så har dei som skreiv Vaksdal bygdebok, tatt feil av Li i Myking og ”Eikong Li”,ved Eikanger ca ei mil lenger sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Marit Rambjør og Johan Ludvig Kvamme ,da ble mine mistanker bekreftet. Beklager at jeg ikke har svart før ,fant ikke innlegget med det samme.Hilsen Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.