Gå til innhold
Arkivverket

[#25630] Edvard Dinesen (Soot) fra Aurskog/Høland omkr. 1840… Foreldre ???


Gjest Iver Mosvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

Er det noen som har fødselsdata på Edvard Dinesen (Soot?).Da Mathilde Edvardsdatter ble født utenfor ekteskap i Eidskog i 13/04-1863 står Edvard Dinesen fra ”Høland eller Urskaug” oppført som barnets far. (Barnets mor er Marthe Olsdatter f. 01/09-1828, Eidskog…foreldre kjent.) Mathilde selv, brukte navnet Soot, og Edvard Dinesen er i en kilde også kalt: Edvard Soot.Den kjente kanalbyggeren Engebret Soot (1786-) hadde en sønn Dines (Denes) (1818-1897). Han giftet seg (1851) og fikk en stor barneflokk (1850-60-åra) sammen med ektefellen Elisabet Amalie Haneborg fra Høland. Soot-slekten er rikelig dokumentert bl.a. hos Aksel O. Haneborg som i 1909 utga boken «Engebret Soot og hans etterkommere».Dines Engebretsen Soot ser ut til å være en mulig kandidat til å være far til Edvard Dinesen (selv om Edvard ikke er nevnt i noen slektskrønike.)Dines var 45 år da (hans eventuelle barne-barn) Mathilde ble født i Eidskog. Dersom man opererer med en minimumsalder på 18 år på ”førstegangs-fedrene” Dines/Edvard, skal Edvard være født mellom 1836 og 1845.Er det noen som kan bidra med kirkebokoppslag for å finne Edvard Dinesen (Soot) fortrinnsvis i Aurskog, og bidra til å avklare hvorvidt han var Dines Soots sønn, født utenfor ekteskap ???IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Iver Mosvold

Da jeg heller ikke denne sommeren har rukket å gjøre noe oppslag selv, prøver jeg meg igjen.Stedsbestemmelsen ”Høland eller Urskaug” stammer altså fra prest eller klokker i Eidsskog i 1863.Denne Edvard som jeg leter etter bør være født mellom 1836 og 1845.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei Iver!Kan ikke hjelpe deg med oppslag, men det er en Johan Edvard Soot som ble født 16 aug. 1740 i Øymark. Han var sønn av Ole Engebretsen Soot og Sidsel Dorthea Iversdtr.Aarnes. Han ble gift 30 des. 1865 i Rygge med Ida Sofie Annette Prydz. I 1865 bor de på Gatu i Rygge. [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0136&kenr=001&bnr=0020&lnr=000>LenkeI900 er han enkemann og bor i Kristiania :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Takk for respons, Rita. !Jo, jeg er klar over ham (men du feiltasta litt. 1740 skal være 1840) . Men det er nok feil kar. Dersom ”min” Edvard er virkelig er sønn til Dines (Denes), så skal han være fetter til din Johan Edvard.Dines og Ole Soot var brødre.Noen år etter at Ole [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60118.wc2&gardpostnr=477&personpostnr=2835&merk=2835#ovre>Lenke kom til Øymark (Otteid), og drev både skog/tømmerhandel og tømmerimport (Sverige), samt kanalutvikling, - så kom Denes til Strømsfoss (Ness) i Aremark (kanal-bestyrer) med familie som var dannet i god stund etter at denne mulige før-ekteskaplige intermessoet fant sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg lurer inn et spørsmål jeg Iver. Jeg ser at du vet mye om denne familien. Vet du hvordan slektsforholdet er mellom Ole Sørensen og Engebret Soot?Ole Sørensen Haug /Aasgaard/Kopperød i Aremark. Han var født på Setskogen 25 mars 1820 og kom til Aremark som arbeidsformann for Engebret Soot.Han var bygdas ordfører i 1858 - 63 og 1868 - 69. Døde på Kopperød juleaften 1900 hos sin sønn Ole.1865 :LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg har tenkt over denne Johan Edvard Olsen Soot, - nevøen til Dines (Denes) Engebretsen Soot.Det er vel ikke helt utenkelig at kirkeboka i Eidsskog feilaktig opererer med patronymet Dinesen, og burde i stedet hatt OLSEN.Spekulasjonen vedr. Johan Edvard bør vel ikke legges helt til side. (Det finnes jo ingen Edvard Dinesen på FT 1865)Interessant med dette med Ole Sørensen. Skal prøve å sjekke opp til uka. (- Tipper det er Andrine Johannesd. som i så fall har familieforbindelsen.)Hvor ligger forresten Nordre Haug ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg har også prøvd å finne Edvard Dines, men uten resultat.Haug-gårdene ligger ikke langt i fra Aremark 'sentrum' der hvor banken ligger (lå) som Ole Sørensen også var formann/forstander for fra 1866 - 1880. ( min farmor er født på Øvre Haug ).Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

I påvente av svar eller nye spekulasjoner på selve spørsmålet, har jeg tittet på slektskapet mellom Aremarksordføreren Ole Sørensen og Sootene, og kom fram til dette:Utgangspunktet lar jeg bli Gudmund Gudmundsen og Gullaug Nilsdatter(gift på Nes - Romerike i 1751) som hadde 6 døtre. To av disse var: Ane (Anne) f. 1753 og Gioran (Goran/Joran) f.1752.Ane/Anne ble Thor Hansens ektefelle på Nes på Romerike. (Familien her på Næss-Romerike i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10236.wc2&gardpostnr=87&personpostnr=1878&merk=1878#ovre>Lenke )Datteren Goro her skal 17-18 år senere bli Aremarksordførerens mor. Hun gifter seg nemlig med Søren Olsen i 1818 og føder sønnen Ole Sørensen ett år senere.Gioran/Goran/Joran ble Engebret Olsen Soots ektefelle. (Familien her i Aurskog i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sorry: Jeg tulla litt i forrige innlegg.Det var selvsagt Engebret Olsen Soot sin MOR (ikke ektefelle) som var slektslinken mellom Sootene og Aremarksordføreren Ole Sørensen.Men ellers tror jeg det meste stemmer, bortsett fra at Engebret Soot (og ikke kona hans,)som således blir ordførerens grand-onkel.IM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Iver for den oppkaringen om Ole Sørensen !- Har du sett på konfirmasjonen til Mathilde Edvardsdatter,der skulle vel farens navn stå ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jo, konfirmasjonen skal være sjekket. Der er EDVARD SOOT oppgitt. Dette med DINESEN står kun i dåpen.Spekulasjonen om at det kan være Johan Edvard Olsen Soot det er snakk om er kanskje ikke helt på jordet. Men han inngikk jo et ekteskap av høy standsmessig karakter kun 2 år etter at Mathilde var døpt.I årene etter 1865 fikk Mathildes mor 3 barn til utenfor ekteskap. - Men Edvard, - han ser ut til å ha vært helt borte.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.