Gå til innhold
Arkivverket

[#25637] Linnea fra USA søker etter norske slektninger


Gjest Ivar Jørgen Amdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Jørgen Amdal

Min amerikanske venninne Linnea søker etter slekt i Norge. Oldefaren Reinhardt Berntsen født 1836 på gården Sjøl i Sande i Vestfold emigrerte i 1872 sammen med kona Alette Jensdtr født 1838 på plassen Frøhaugen under gården Huseby i Spydeberg Østfold.Faren til Reinhardt var Bernt Hansen Sjøl f. 1800 gift med Anne Jørgensdtr Veberg f.1820. De hadde foruten Reinhardt 7 barn som vokste opp: Jørgen f. 1820 g.m.Elen Gorine Fredriksdtr, Hans f. 1823 g.m. Inger Olea Andersdtr, Olaus f. 1825 g.m. Elen Sørine Olsdtr, Maren Bolette f. 1828 g.m. Frode Hansen, Mathias f. 1831 g.m. Ingeborg Hansdtr og Peder Christian f. 1834 og Otilia f. 1839 som begge emigrerte til USA. Jeg har funnet masser av etterslekt av de som ble i Norge, men de fleste tråder slutter først på 1900-tallet pga manglende lokalkunnskap. De fleste av disse bor/bodde i Sande og Drammensområdet bl.a. på gårdene Sjøl, Veberg, Tandberg og GranAlettes slekt er ikke så stor og har vært vanskeligere å følge, men foreldrene Jens Jakobsen Berger f. 1797 og kona Maria Thorersdtr Skaugen f. 1810 hadde følgende barn foruten Alette: Jakob f. 1842 g.m. Elen Kristine Andersdtr f. 1870 og Theodor f. 1845. g.m. Johanna Christiansdtr. Karen f. 1848 og Gunhild Marie f. 1851 emigrert begge til USA. Av etterkommere i Norge har jeg bl.a. Jens Jakobsen (brorsønn av Anette) født 1870 på Holliplass i Spydeberg g.m. Mina Dorthe Hansdtr. De bodde på Kråkstad Akershus 1900 og hadde barna: Hans Edvard f. 1890, Janne Marie f. 1892, Olga f. 1894, Erling Toralf f. 1898 og Hjørdis f. 1899.Jeg søker slektninger som lever i Norge og som er interessert i å få kontakt med Linnea.Mvh Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Hei Ivar JørgenDet later til at din venninde Linnea og jeg begge er etterkommere etter lensmann Hans Kristiansen Lærum`s sønn Hans. Han hadde en datter Lisbet, som levde opp, og hun giftet seg med Hans Ambjørnsen Johnsrud. Deres datter Karen 1692-1764 giftet seg m. Jørgen Mathisen Østeren. Jeg er etterkommer etter deres sønn Hans Jørgensen Lærum 1723-1775. Linnea er da antagelig etterkommer etter sønnen Morten Jørgensen Lærum 1740-1816. Deres sønn Jørgen Mortensen Lærum ble gift med Petronelle Abrahamsdtr. Simenstad og de igjen fikk datteren Anne Jørgensdtr. Hun ble født 1801 på N. Sjøl og døde 9/6 1887 på Veberg. Er Linnea interessert i flere opplysninger om Lærumslekten så si ifra så skal jeg oppgi hotmail adressen min her.MvhAnne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Jørgen Amdal

Hei Paul og Anne MargreteTusen takk for positive svar.Paul: Ideen med å bruke lokalavisa i Sande var god og den skal jeg følge opp.Anne Margrete: Selvsagt er jeg på Linneas vegne interessert i alle opplysninger som kan bedre kunnskapene om slekta hennes i Norge. E-mailen min er: i-jamdal@online.noMvh Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

Ivar Jørgen, kjenner du til SANDEBOKA, bygdebok for Sande i Vestfold? Jeg siterer fra s. 580, under bruk 13. Sjøl, nordre (Lno. 215 b. og 216): 'Bent (ikke Bernt) Hansen var g. m. Anne Jørgensd. Ved matrikuleringen i 1838 er Bent Hansen eier av lno. 215 b. og 216, 7 l p. 29 8/17 merker, mens faren, Hans Olsen, eier lno. 215 a., 7 lp. 29 9/17 merker. Bent Hansen og Anne Jørgensd. hadde barna: Reinhard, g.m. Anette Jensd. fra Spydeberg, i Amerika, Mathias, g.m. Ingeborg Hansd., på Veberg, Per i Amerika, Hans Berntsen, i Dyet, og Bolette g.m. Frode Hansen.'Videre finner jeg fra s. 582: 'I bakken ved Innlaget (bruk 18. Sjøl, nordre), østom Blåkilbakkene,lå det ei stue. Der bodde reinhard Berntsen, f. 1836, g.m. Anette Jensd., f. 1837, sammen med hans mor, Anne jørgensd. f. 1800. de drog til Amerika, også den gamle moren. Hun kunne ikke holde ut i Amerika, og kom tilbake. Hun døde på Veberg. Stua ble revet i 70-årene.I ei annen stue, også på Sjøls grunn, bodde Frode Hansen fra Kongsberg, g.m. Karen Bolette Berntsd. De hadde barna: Jørgen, f. 1850, Hanna, f. 1857, og hans, f. 1860. Frode hansen var husmann uten jord'.Under bruk 8. Veberg, østre (Lno. 237), er følgende å lese (s.604):Mathias Bentsen (!), f. 1831 på Sjøl, d. 1905, g.m. Ingeborg Hansd. Kjeksrud, fra Hillestad (også Vestfold), f. 1832, d. 1916 fikk skjøte her i 1881. Barn: Bernt, f. 1861, d. i San Fransisco 1 1937, Karen, f. 1863, g.m. Peder Nauf, Vassås (også Vestfold),Hans, f. 1866, g.m. Karoline Kristiansd. fra Vassås, Jørgine f. 1869, g. m. Martin Johansen, Gran, Otto, f. 1877, g.m. Anna Kristiansd., i Dalen, og Herman, f. 1875, g.m. Gulla Falck, ved trygdekassen , Drammen.'Videre igjen finner jeg i Sandeboka følgende om Martin Johansen Gran (s. 573)under Gran, nordre, bruk 2 (Lno. 203 b, 230 a og b.): 'Martin Johansen f. 1853, d. 1936, var gift to ganger,....2.gang med Jørgine Mathiasd. Sjøl. Deres barn: Inga, g.m. Jørgen Galleberg, på Johnsrud Mathias, g.m. Susanna Jørgensd. Sjøl, Sande, Jørgen, g.m. Johanne Mathiasd. Borgen, på Kløvstad, Hans, g.m. Ruth Johansd. Bolstad, på Kjeldås, Ingeborg Mathilde g.m. Ragnvald Haugland, på Kjeldås, Hilda, g.m. bankkasserer Anders Salveson, Åmli, Jenny, g.m. Einar Jonsen, Sjøl og Alfred, som har Gran. Alfred Martinsen Gran har skjøte her fra 1936.'Jeg kjenner til Alfreds barn, så si ifra, hvis du er interessert å vite om disse.Har du søkt på FT 1900? Et tips er å se sjekke DIS'slektforskerbase http://www.dis-norge.no/sfbasen/ på Vestfold og Sande om du kan finne noen som forsker på samme gårder.Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Berit Bjarkø,

Hei, Ivar Jørgen Amdal! Veldig spennende med din henvendelse. Jeg har forsket ganske mye på Sjøl-slekten i Sande, dvs. Nordre Sjøl. Min oldefar på farssiden var Olaus Berntsen (alt. Bentsen), gm Eline Sørine Olsdatter. De fikk 5 barn, - den yngste var Tilla Sophie Berntsen, født 1868. Hun ble min farmor. Hennes sønn, Sigurd Olav Hansen, ble født 1903. Denne familien hadde ikke, uvisst av hvilken grunn, noen som helst forbindelse med Olaus' slekt. Jeg er Sigurd Olavs datter, født i 1932. Jeg ble født i Skoger og vokste opp i Drammen. Min mann Einar Bjarkø og jeg bor nå på Nøtterøy siden 1975. Vi har 6, forlengst voksne, barn. Jeg har vært klar over at Reinhardt, Otilie og Peter Christian utvandret til USA, og min datter, Bodil, har også fått tilsendt noen opplysninger fra naboer til Reinhardts familie. Bodil og jeg er begge meget interessert i å få kontakt med din venninne Linnea. Jeg håper du fremdeles kan formidle disse opplysningene.Vennlig hilsenBerit Bjarkø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Reinhardt Berntsens bror Mathias Berntsen Skjøl/Veberg var gift med Ingeborg Karine Hansdatter. De hadde bl.a. sønnen Herman Weberg, født 21/8 1875 på Skjøl i Sande, gift 1908 med Gulette Pauline (Gulla) Falch, født 12/6 1877 på Strømsø. Herman og Gulla Weberg fikk tre døtre (hvorav én fremdeles lever) og tre barnebarn, bosatt i henholdsvis Oslo, Gausdal og Drammen. Disse barnebarna blir således Linneas firmenninger. (De er også mine firmenninger gjennom mormoren Gulla f.Falch.)Dersom du eller Linnea ønsker flere opplysninger om disse nålevende slektningene hennes, kan du bare ringe meg (- nummeret finner du i telefonkatalogen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ivar Jørgen Amdal

Hei alle sammen som har svart på etterlysningen etter slekt til Linnea i USA og tusen takk for interessen. Pga. av ulike årsaker har jeg vært lite på nettet i den senere tiden, bl. pga en lengre reise i Syd-Amerika jeg har hatt sammen med Linnea og mannen hennes. Hun er ble glad for responsen, er orintert om innlegga deres og vil ta videre kontakt.Hilsen Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.