Gå til innhold
Arkivverket

[#25641] Skifte i Nordfjord - Beier/Rygg


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Denne damen skulle jeg gjerne vist mere om:5233 Maren Beier Rygg Gloppen 641 17 1781-1785 5234 Maren Pedersdtr Bejer Rygg Gloppen 641 17 1781-1785Gir skiftet noen pekepinn hvor Beier/Beyer navnet kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet erdatert 7. mai 1785.Avdøde var 'Jomfrue', og etterlot seg en bror Christen Pedersen Bejer i Bergen, død, hadde etterlatt seg tre barn, og en søster Inger Pedersdatter, gift med Niels Ellingsen Rygg.Det står ikke noe i skiftet som umiddelbart synes å gi opplysninger om slektsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal være far til foran nevnte Maren. Kanskje dette skiftet kan gi en pekepinn til Beier-navnet?2600 Peder Christoffersen Ryggøren Gloppen 403b 12 1753-1757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Peder er datert 5. juli 1756, og nevner enken Dorthea Monsdatter, og barna Christen Pedersen Bejer, borger i Bergen, datteren Maren Pedersdatter, 49 år, ugift, Inger Pedersdatter Bejer, gift med Niels Ellingsen Ryg.Beier/Bejer/Beyer-navnet har vært brukt i Gloppen om flere personer, og det hevdes at i hvert fall noen av dem skal være etterkommere av sokneprest i Gloppen Absalon Absalonsen (1559-), sønn av slottsprest Absalon Pedersøn Beyer, uten at jeg har sett beviser for en slik avstamming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så langt, Yngve. Det er denne historien jeg prøver å gå etter. Kan jeg få plage deg med et skifte til i sammenhengen:602 Christoffer Axelsen Saareim Breim 330 4b 1709-1711Dette skal være den personen som etter tradisjonen var gift med en Maren Beyer, og deres barn brukte visstnok Beyer til etternavn. Jeg tror dette har interesse for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dette skiftet er datert 7. november 1710 og nevner enken Maren Joensdatter og barna Axel Christophersen Saarem, Joen C. Saarem, Peder C. Øren, Anne C., gift med Knud Olsen Schindloe, Anne C. d.y., gift med Tore Carlsen Saarem, Marj C., 34, Dorethe C., 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.