Gå til innhold
Arkivverket

[#25653] Please!! Hjelp meg finne Malenes foreldre og aner i Sogn (Gloppen?) eller Bergen


Gjest Einar E.Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar E.Kristiansen

Eg leter febrilsk etter min tipoldemors aner i Gloppen,S/F eller er hun født i Bergen.Hun ble etter sitt andre barn gift med Peter Christophersen.De ble boende på gården Sørvågen i Øksnes.I folketelling 1865 Heter Malene: Bersvendsdatter i etternamn og fødested oppgis å være Goppens Pgjd.Hun sies være 43år alltså født 1822 .Folketelling 1875 kaller henne for Malene Antonsdatter,fødselsår 1824 og fødested Bergen.Boka 'Gård og slekt i Øksnes' Bind IV sid 312 Beskriver henne som: 'Malena Antonsdatter (ca 1823 - 1876)Født i Gloppen/SF.far Anton Berntsen(?). Søker eg da i Bergen 1865 ft får eg opp Anton Berentsen Husfader f.1797 Nordfjord Gloppens Pgjd gift med Helga Kolbensdatter.Eg finner senere denne Anton(i) ved FT.1875 være enkemann og forsørges av sønnen Rasmus Antonssen f.1827. I digitalarkivets Døypte i Bergen 1816 - 1894 finner eg så denne Rasmus Andreas f 1827 men fadern heter da Anthoni Børresen,senere i samme søkmodul med etternamn Borresen med en sønn 1829 Berent Anthonie. Her oppgis mor være Anne/Anna Anthonsdatter.I Gravlagde i Bergen 1816 - 1886(Digitalarkivet) dør Anna Antoniedatter 1839 da oppgitt 44 år g.Eg finner da barna Rasmus,Berent og Hans født mellom 1827 og 1835 men ikke Malene født ca 1823 som Øksnesboken forteller.Ikke finner eg noen Malene med eller uten tilnavn i HF930 Gloppen(Mickrofilm) for perioden 1800 til 1830,, Men et gifte viser seg '1821' mellom Anton Børresen(heimgård uleselig) og Anna Antondsdatter, Kandal.Forlovere Thore Antonsen,Kandal og Anders Olsen,Næs. Er dette Malenes foreldre?? eller er det Anton Berentsen født ca 1799 på gården Skreppe/Skryppe i Gloppen far Bernt Jørgensen gm Marte Jonsdatter.Utfra boken av J.AALAND Nordfjord fra gamle dagar til no. Nr 2 GLOPPEN-BREIM.blir Anton Berentson til sin død 1880, 80 år g. på Saarheim innigard der gm først Mari siden med Tora Nilsd. Tredje mulighet om ikke kanske flere ser ut å være Bersvend slik Folketelling 1865 beskriver. Hjelp!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan hun være uekte datter av Anna før hun ble gift ?Søkte etter dette på FS og fikk opp Malene Antonisdt. f. 1821 Gloppen, foreldre Anroni Borgersen Berntsen og Anna Antonisdt. Nå skal det da sies at dette så veldig tilfeldig ut, men det skal være en fra mormonerne som ha lagt det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved ekteskapet i Øksnes 05.08.1855 med Peter Andreas Christophersen står hun oppført som Malene Berentsdtr.(FamilySearch IGI,batch M427723).En sjekk i kirkeboka burde kunne opplyse om hvem faren var. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Hei, Einar, aller fyrst må eg presisere at Gloppen ikkje ligg i Sogn, men i Fjordane.. (Vi er litt hårsåre på det der).Anne Antonsdtr Ytre-Kandal og Anton Børreson Steinsåker som gifte seg i 1821, reiste til Bergen i 1824, saman med dottera Megnhild, f.1821. Eg trur ikkje dei då kan vere foreldre til Malene, men heilt sikkert er det sjølvsagt ikkje. At namnet Magnhild skulle bli forvanska til Malene er også mogeleg, men eigentleg lite truleg.Anton Berentson på Skrøppa vart gift til ein av nabogardane, og er ikkje aktuell.Så prøv å finne vigsla i 1855, det er nok det luraste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E.Kristiansen

Takk til Berit,Rune og Aase.Kanskje har eg blitt hjelpt å komme litt ut av denne navnforvirring.Noe forvirring består dog fremdeles.Eg fant en mickrofilm fra Øksnes (pf 460)for gjeldene periode her på Rana bibliotek i dag.I begynnelsen av Kirkeboka for mitten av 1800 står at den inneholder også ekteskap in o utflytt men den slutter ved komfirmanter + som i seriefilmer en rute med 'to be continued' Så eg fikk ikke sjekket vigsel 1855.Lurer på om dette aldrig ble avfotografert.Døpte fra perioden fanns ihvertfall med.I 1853 Antonette Rebekka Christine,her står moderen navn Malene Antonsdatter.Neste barn 1855 er min oldemor:Alette Berntine Gurine.Her står under foreldres fulle navn: hustru(halvt til høger overfor hustru står 'anne' nesten uleselig forsiktig i klammer)så kommer Malene(Anthonsdtr.) Berntsd. Her står Anthonsdtr med inflik på linjen halvt over liksom anne gjør.Hustru, Malene og Berntsd.står på samme linje. 20 mai 1859 døps 3dje barnet Helene Fredrikka. Navn på forelder Malene Antonsdatter. Eg lurer da på om barnens navn antyder slektskap fra tidligere generasjoner?? Har noen tilgang til kirkebok med Malenes vigsel,inflytt Bergen og fraflytt til Øksnes eller annen plass imellom også inflytt til Øksnes som må ha vært før 1852-53.Eg fant den Magnilde som Aase nevner he over i kirkebok for Gloppen i dag døpt 9 (dec.ser det ut som.Foreldre samme som i Aases innlegg.Om nå Magnilde er Malene som flyttet videre så var hun 6 år da den potensielle brodern Rasmus ble født i Bergen for familien er klart den samme som eg beskriver i mitt første inlegg.Vet noen noe mer er eg meget takknemmelig.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Anton Berntsen/Børresen døde i Bergen i 1877 Lenke da bodde han i 1. rode nr. 186, og der var han også ved folketellingen 1875.I meldingen til skifteretten sies det at han etterlot seg fem barn, 'hvoraf 1 i Nordland', men siden det ikke var noe å skifte ble ikke videre opplysninger om arvingene hentet inn.Ut fra dette vil jeg tro at sammenhengen er at Anton Børresen har giftet seg i Gloppen i 1821, fått en datter Magnhild i 1821, reist til Bergen i 1824, der han i ekteskapet med Anna Antonsdatter fikk flere barn. Datteren Magnhild/Malene er rimeligvis den av arvingene som var i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E.Kristiansen

Tusen takk for hjelpen,Yngve.Føler meg noe lettet da eg har holdt på med dette problemet i lengre tid.Eg tør nå forsette på denne slektlinjen da det som har kommet fram ser ut til å være det rette til 99 prosent.Mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.