Gå til innhold
Arkivverket

[#25663] Opsloe, Christiania eller Akershus 1801 ?


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Magne

Hei.Etter litt lesing på nett kan det se ut til at Opsloe tilhørte Akershus i 1801. Finner foreløpig ikke ut når navnet 'opphørte'.Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser av folketellinga 1801 at Opsloe er et sogn som ligger i Opsloe prestegjeld i Akershus amt.Men, jeg har aldri sett kirkebøker fra Opsloe enda det står oppført som eget sogn.Noen som vet noe mere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Både Oslo (Opslo) og Christiania lå 1801 i Akershus stiftamt. Men Oslo lå i Aker herred og ikke i Christiania by (ikke før 1859, etter lov av 1857). Skriverformen Opslo forsvant tidlig på 1800-tallet (kanskje en kan finne enkelte belegg senere også). Oslo var egen kommune fra slutten av 1830-årene (eller ca 1840), inntil den ble en bydel i Christiania. Oslo kalles forøvrig også Oslo by på 1700-tallet. Og Oslo menighet, både da og i århundret før og etter. Oslo sogns kirkebok fra 1734 ff starter samme året som det ble trukket nye grenser mellom Oslo sogn, Aker sogn, Vår Frelsens sognog Garnisonsmenigheten. Sent på høsten 1924 vedtok Kristiania bystyre endring av navnet Oslo sogn til Gamlebyen sogn, og et par uker senere ble byens navn endret til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk Vigerust, jeg ventet på deg da jeg vet hvor opptatt du er av navnene Oslo og Christiania.Så Oslo er altså en 'moderne' utgave av Opsloe. Da er vel det forklart.Så må jeg nok tilstå at jeg har litt problemer her med stiftsamt, herred, kommune og by.Oslo var altså en kommune i Aker herred i Akershus stiftsamt. Så hva blir da Christiania som da altså ikke lå i Aker herred, men bare i Akershus stiftsamt? Eller roter jeg noe forferdelig nå? Når ble Oslo et fylke ? (jeg sov nok i historietimene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.