Gå til innhold
Arkivverket

[#25668] Klomset, Seljord, Telemark


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Sigvej Svendsdatter 1728-1758 g. ca. 1748 med Sveinung Kittilsen Wefald 1720-1766Sigvej har jeg ikke lykkes med å finne foreldrene til, men jeg har funnet fram til Svend Tarjeisen Klomset g. 1727 m. Margit Andresdtr Kivle Born: Sigrid 1728-1728?, Kari 1729 - m.fl. ihht Seljord IV ÆttesogeI Sjeleregisteret Seljord 1730 er nevnte på Øfre Klomsæt Svend 25 År født i Brunkeberg - hustru Margit 24 år - Et barn: Kari 1 år. Her er ikke Sigrid nevnt og dermed antas det i Ættesoga at Sigrid er død før 1730.Hun må ikke nødvendigvis være død, men kan være hos andre i familien da.I Family Search er Sigrid Svendsdatter Klomset nevnte som døpt 31 Oct 1728.Spørsmål: Er Sigrid samme navn som Sigvej ?Er det noen som vet mer eller har gode råd ? Takker for ethvert tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aanund Olsnes

Sigrid og Sigveig er to forskjellige namn, men ligg så pass nære kvarandre i stavemåte (t.d. Sigrij, Sigvej), at transkripsjonsfeil er fullt mogeleg.Aa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk for svar fra dere. Skal sjekke Bø kirkebok ved første anledning.Sigvej synes å være et lokalt navn i Telemark ? Hører ikke om dette navnet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Arne Kjetil Andersen

Jeg prøver igjen, da jeg kommer til kort. Har prøvd alle omkringliggende prestegjeld uten å finne noe.I Kviteseid er det vanskelig da kirkebøkene som er tilgjengelige starter først i 1754. Svend Tarjeisen kommer fra Brunkeberg iflg. Sjeleregisteret. Et håp er om det kan finnes noe ved skifte etter Svend som dør i 1773 eller Margit Andresdatter som dør året før som kan indikere slektskap med Sigvei som dør i 1758 gjennom hennes barn: Harald 1749, Ingeborg 1752, Kari 1756. Harald døde vel tidlig siden en halvbror f. 1760 fikk samme navn.Er det noen som kan løse floken eller har tilgang til skifter for Seljord og kan slå opp ?Det kan nok tenkes at jeg er på feil spor (barking up the wrong tree) og er mottakelig for alternativer.Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.