Gå til innhold
Arkivverket

[#25671] Maria Gulbrandsdtr, Drolshammereie, Ringerike, f 1804


Gjest Tore Bjølgerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Bjølgerud

Denne tippoldemora mi var fra Bjerkseie i Norderhov, og var mor til oldefar Andreas Alexander Andersen fra Sørum i Norderhov, f 1843.Da hennes neste sønn, Ole, ble født i 1851, bodde hun i Drolshammereie, mens mannen hennes bodde i Lunhagen (?). Tippoldefaren min var nok en slark, men hva med Maria? Kjenner noen til om hun giftet seg på nytt, eller når hun døde, eller noe annet om henne? Hvor er disse stedsnavnene? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Har ikke de aktuelle kirkebøker for hånden, så dette blir kun et spor å 'jobbe' videre med.Mulig, understreker mulig, var Maria fra Bjerkeeie i Soknedalen (Lunder annex til Norderhov). I så fall var hun skilt i 1865 og bodde hos sin mor Kari Jacobsdatter i Rosenlund under gården Bjørke (Bjerke), sammen med sin sønn Ole Aslesen på 15 år. Mora Kari var enke, og hadde før vært gift med en Gulbrand Syversen.Det tugger seg bare for meg når jeg forsøker søke i folketellingene i Digitalarkivet, men hadde dette fra før.Når hun døde har jeg ingen opplysninger om foreløpig. Ser i Dødsfallsprotokollen etter Sorenskriveren for Norderhov og Haug at det døde en Anders Aslesen Sørum 20.april 1868. Han etterlot seg Enke og flere myndige barn. var 74 år gammel. Intet skifte ble holdt.Sørum ligger kun et par kilometer fra Hønefoss. Denne Anders hadde en part i Sørum en kortere tid og var gift 2 ganger. Hadde også en tid en del av en Vagergård i Norderhov, men det gikk ikke så bra økonomisk. Han eide siden en del av Drolshammer, Lyuhagen, som han solgte ca.1860. Drolshammer ligger mellom Hønefoss og Sokna.Dette er i alle fall et spor å jobbe videre med, for finner man begravelsen til Maria (Marie) er det mulig Lensmannen eller Sorenskriveren har notert en del om hennes arvinger.mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Takk for opplysningene. Vet du om enken som min tippoldefar etterlot seg i 1868, er omtalte Maria, eller hadde han giftet seg på ny? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Vet ikke om du har dette fra før, men alt tyder på at din tippoldefar var den Anders Aslesen jeg hentydet i innlegg (2).I 'Ringerikske Slekter bind III-sidene 74, 366 og 416 er han så vidt omtalt. Han var forresten først gift med Anne Hansdatter Wager som døde 1824. (Denne Anne Hansdtr. var søster til min egen tippoldemor Ingeborg Hansdtr. som vart gift med enkemanden Syver Halvorsen Hval).Kan sende kopier av de 3 sidene. Eller hvis du en gang skulle få behov for å kjøpe boka, finner du den under hjemmesiden til Ringerike Slektshistorielag:http://home.c2i.net/grover/Ringerikeslekt/mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Jeg vil gjerne ha kopiene. Send dem til tbjoelge@online.no. Hvis du vet mer om denne slekta, vil jeg gjerne ha det. Min farmor ville ikke fortelle noe om sine besteforeldre Maria og Anders. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Sender gjerne de 3 sidene, men jeg er mildt sagt noget dum, i alla fall ang. data. Men sender du din postadresse til meg, skal jeg sende de som vanlig brev.Du finner adressen min i lenket til Ringerike Slektshistorielag.Ellers er e-postadr min også: ellef-e@online.nomvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Til Ellef. Takk for opplysningene som jeg mottok i posten idag. Ellers klarer jeg ikke å finne oldefar Andreas Alexander Aslesen, f i Norderhov i 1843 i 1865-folketellingen her i Digitalarkivet. Har du (eller andre) opplysninger om hvor han befant seg da? Dette er jo etter at faren gikk konkurs. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Takk. Ut fra opplysningene jeg har fått på Digitalarkivet fant jeg Marias farmor og farfar, Sivert Pedersen, 51, og Olina Christophersdtr,48, på Heieren, Norderhov, i 1801-tellingen. Går det an å komme lenger bakover? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Jeg trodde tippoldemor var født i 1804. Nyere opplysninger viser at hun trolig er født i ca 1810. Hun giftet seg 29 år gammel i 1840 med Anders Aslesen Sørum, 46 år, og dør på Haukedalen (hvor?) i 1876 65 år gammel.Da kan umulig Kari Jacobsdtr Bjerkseiet, f ca 1786, og Gulbrand Sivertsen Heieren, 3 år i 1801, være foreldre. Eller kanskje det fantes flere Gulbrand Sivertsen (Innlegg 2)? Er det noen som vet? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Tilbake til innlegg (8): Nei, jeg vet ikke hvor Andreas Alexander befinner seg i 1865. Forsøkte søke i Digitalarkivet, men hele basen tugger seg i nettleseren min. Fikk uten problemer søkt i RHD-basen, men ingen med det navnet er registrert der.Vet det er flere personer som ikke er registrert, eller har helt feil navn i folketellingene. Mener også at tellerene hoppet over en hel grend iblant.Haukedalen ligger i Soknedalen i Linder annex. Mener at faren til Maria Gulbrandsdatter var en Gulbrand Syversen, som bodde på en plass under den gården. Han var i alla fall død før 1865.Mvh Ellef Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Tore: Håper vi snakker om samme Andreas.Denne Andreas Andersen Sørum f.25.sept.1843, ble i kirkeboka kun skrevet for Andreas ved dåpen. (Det spiller jo liten rolle hva presten skrev. Han kan for det jeg vet ha vært døpt Andreas Alexander, men kun blitt registert i kirkeboka med det første navnet).Andreas hadde en eldre bror Peder f.1841 på Sørum og en yngre broder Ole f.1851 i Liuhagen (Drolshammereie).Ved søk i Registreringsentralen for Historiske Data (RHD-1865-tellingen) mener jeg å ha funnet din Andreas i Hole. Heller ikke der er det andre fornavnet Alexander nevnt.Du finner han som ugift Dagarbeider under Wiig Sæter. Der bor også smeden Peder Andersen med kone og et barn, alle født i Norderhov. Andreas og Peder var nok brødrene jeg nevte før.mvh Ellef Ellefsen.Synd at RHD ikke har 1801-tellingen, men kjøpte for mange år siden mikrokort fra Bergen. Disse dekker de områdene du trenger for å komme lengre bakover. Kanskje jeg går over til en annen nettleser, slik at jeg kan søke i digitalarkivet igjen. d.s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Takk for kommentarene, både Egil og Ellef. Når du nevner det, så har heller ikke jeg sett på trykk noe sted at han hadde mellomnavnet Alexander. Jeg har fått det fra hans barn og barnebarn i Amerika. Men kanskje de rett og slett har misoppfattet navnet Aslesen; det var vel etternavnet til faren. Ja, da ble det oppklart. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Tore: Tilbake til innleggene (2 - 11 og 13).Blant noen bunker av usorterte notater kom jeg over: Døpt 26.mai.1810 i Lunder. Maria, uekte datter av Gulbrand Syversen Haukedalen og Kari Jacobsdatter Bergseie.Hvorvidt noen av dem giftet seg senere kan jeg ikke svare på nå, men mener de gjorde så, på hver sin kant.Mine innlegg i denne tråden, begynner sikkert bli uten interesse for godtfolk og allmuen ellers. Men er det annet du ønsker spørre om, skal se om jeg snubler over flere svar, men svarer deg da privat.mvh Ellef Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.