Gå til innhold
Arkivverket

[#25672] Viet i Halden-distriktet? Emigrert?


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Jeg finner en Erik Bergers. som sammen med hustru Marie Bergers. emigrerer fra Kristiania 27. mai 1881. Han er 35 og hun 32. Begge har Fredrikshald som hjemsted og New York som bestemmelsessted. Han er snekker. Jeg leter etter en Erik Børgersen og lurer på om dette kan være han jeg søker. Min Erik er født 22. desember 1845 på Heia i Skjeberg. Der bodde han fortsatt i 1865. Senere flyttet han til Halden (Fredrikshald), og han er fadder ved flere barnedåper. Den siste jeg har funnet er i 1880. Men jeg har ingen opplysninger om noe ekteskap. Har prøvd å lete i Halden-distriktet, men uten resultat så langt. Kan noen hjelpe? En slektning mener at det finnes et bilde av ham og kona tatt i Tacoma, Washington. Hvordan kan jeg finne ut hvor det ble av dem (hvis det var de som emigrerte i 1881...)??Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei ! Legger bare inn 'lenken' til emigrasjonen her:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&gardpostnr=35051&merk=35051#ovre>LenkeHer er 'Trefflisten' på Ancestry.com, dersom noen kan ha tilgang.: LenkeSom du muligens ser, så er det ett treff i NY Passengers Lists 1851-1891 her. Så du KAN jo være heldig å få frem manifestet?Her er en oversikt over korresponderende skip:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk for innspill, Torunn! Dette er spennende. Er det noen som vet hvor lang tid det tok fra Oslo til Hull på den tiden?? Og passasjerlistene er det vel bare de som er abonnenter hos Ancestry som har tilgang til?Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Nina! Som du ser av lenken, så indikerer linken til korresponderende skip ankomstdato.Pilene indikerer avganger fra Hull, som passer til ditt skip ( det som Marie og Erik drar med).Ser ut til å ta rundt 10 dager..TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Hei igjen! Jeg tror jeg trenger litt mer detaljert hjelp til å søke her... Hvordan kom du frem at det kun var en som var aktuell i årene 1851-1891? Da har du kanskje ankomstdato i NY - den finner ikke jeg... Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nina - jeg har sett på de som er aktuelle - ingen av dem er 'dine'Nå synes jeg vel at du bør sjekke mer her hjemme før du hopper over dammen, for å bekrefte om deette virkelig er dine folk. Det tar mye tid å lete i USA - selvom vi bruker nettet.. Du bør først finne ut om din Erik virkelig emigrerte. Om han gifta seg med en Marie, kanskje han giftet seg der hun kom fro??? let i nabosognene....Jeg terper på det...start her hjemme før dere hopper på en båt over dammen!!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hvis du fulgte lenken til Ancestry.com, så hadde jeg gjort et enkelt søk på ett av navnene ( Marie). Og fikk opp de resultatene. Men ettersom jeg ikke har adgang dit, så hadde du måttet sjekke dette selv.Nå ser det ut for at Laila N. har sjekket disse og ikke funnet noen match,Jeg leste nå at du ikke var sikker på om dette var 'din' Erik. så.. Det du kanskje bør gjøre er å sjekke utflyttningslistene fra Halden først.Det er vel egentlig den eneste måten man kan verifisere dette på uten at man direkte vet at det er vedkommende.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk til Laila og Torunn! Jeg har ikke funnet Erik som utflyttet, men jeg får sjekke om igjen i tilfelle jeg kan ha oversett ham. Hvorvidt han emigrerte eller ikke bygger jeg foreløpig kun på en muntlig antagelse, i tillegg til tidligere nevnte bilde som KAN være av ham, men også det er jo bare en antagelse da... Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.