Gå til innhold
Arkivverket

[#25675] Store Nordiske Krigen.


Gjest Alf Ingmar Kolsatd
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Ingmar Kolsatd

Peder Waldemarsen var soldat i den store nordiske krigen,og var i tjeneste 1712-1719. Han giftet seg med Ingebor Ottisdatter, når og hvor vet jeg ikke.Det jeg vet er at dette ekteparet fikk fem barn, to gutter før 1712, og tre jenter etter 1719,alle døpt i Nykirken i Bergen.Mitt første spørsmål: Ingebor Ottisdatter, med sine to barn under krigen, hadde rett på tjenestelønn fra sin mann`s oppdragsgivere. Hvor finner man dette dokumentert?Mitt andre spørsmål: Peder Waldemarsen og Ingebor Ottisdatter. Hvor kommer de fra?Deres barn ble døpt. Otte 1708, Waldemar 1711, Else 1721, Synneve 1722 og Peterchie 1725.Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

I boka 'I KONGENS TJENESTE Militær utskriving frå Bergens stift under Store nordiske krig 1709-1719' (1996) av Egil Øvrebø, finner jeg kun en Peder Valdemarsen: Peder Valdemarsen Møklebost, Nordfj.(se s. 415). Blant referanser til kilder om han, nevnes bl.a.: -Innrullerte i Bergen 1709 august-oktober, - Utbetaling til matroskonene i Bergen for 1712 (RA; Bergen stiftamtstuersk.1714, vedl. 8 til anteg.), -Matroser utskrivne i Bergen 1710 og 1711, -Utbetaling til matroskonene i Bergen for 1717 og 1718 (RA; Bergen stiftamtstuersk.1724 I, vedl.vedl.63)Flere kildehenvisninger finner du i boka, som kan kjøpes fra Riksarkivet i Bergen. Håper dette kan hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.