Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Ole Heggelund

[#25677] Oline Olsdtr fra Trondenes til Borge (Vestvågøy)

Recommended Posts

Gjest Ole Heggelund

Oline Olsdtr født 1875 i Trondenes kommer en eller annen gang rundt 1890 til Borge (Slydalen) som hushjelp hos Johannes Ellingsen. Hun blir senere gift med Johannes' sønn Christian Johan Nergaard f. 1877. Oline dør allerede i 1912. Noen som kjenner hennes foreldre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alexander Lange

Et søk på FS gir en Oline Olsdatter født i 1875 i Trondenes:Oline (Ellefsen), døpt 5. desember 1875. Far: Ole Ellefsen Mor: Nicoline Jonetta Pedersen.Hun er registrert som Oline Ellefsen, men faren heter altså Ole.Det er også en Oline Olsdatter født i 1873 og en i 1877.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Otto Jørgensen

Ut fra 'Folk og slekt Trondenes', nr. 5673, Ole Ellevsen Høxtvedt på Hun, Harstadsjøen og Nikoline Jnette Pedersdtr f Hosanger Hordaland fikk en data nevnt som Olina i Harstad 1875

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole Heggelund

Takk til begge. Skal gå videre på dette 'sporet'.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole Heggelund

Kan noen lokalkjente svare på hvor stedet 'Hun Harstadsjøen' ligger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gro Berit Sternang

Her trur eg det meinest at det er 'hun' (Nikoline) som bur på Harstadsjøen. Det står ikkje kvar Ole kjem frå. Mvh Gro Berit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole Heggelund

Takk, det var vel egentlig det jeg trodde i utgangspunktet. Hvor ligger da stedet Harstadsjøen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gro Berit Sternang

Hvis du søker 'Harstadsjøen' i Kvasir, så finn du at det er der Harstad by ligg idag. Gro Berit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Brit Høiland Fjellberg

Jmf. innlegg 3. Ole og Nikoline fikk datteren Olina utenfor ekteskap. Han het som kjent Ole Ellevsen Høxtvedt. Høxtvedt var/er på den tiden, et for meg ukjent navn i hele Troms. Antakelig er dette et gårds- eller plassnavn utenfor den nordligste landsdelen.Jmf. innlegg 8. På den tiden var det Harstadgården litt opp i terrenget der Harstad by nå ligger, og Harstadsjøen som omfattet de få bygningene like nede ved havet, som i dag er en del av sentrumsområdene i Harstad. Etter hvert ble de to plassene bygget sammen. I år feirer byen Harstad 100 års-jubileum.mvh Brit

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole Heggelund

Takk for svar, spesielt fra Brit. Jeg fikk treff på Harstadsjøen på 'Norgesglasset' utenfor havneområdet og ble da nokså forvirret. Nå skjønner jeg litt mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole Heggelund

Har noen tilgang på kirkebøkene for Trondenes? Skulle gjerne visst hva som står innført ved hennes dåp den 5.12.1875.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive