Gå til innhold
Arkivverket

[#25677] Oline Olsdtr fra Trondenes til Borge (Vestvågøy)


Gjest Ole Heggelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Heggelund

Oline Olsdtr født 1875 i Trondenes kommer en eller annen gang rundt 1890 til Borge (Slydalen) som hushjelp hos Johannes Ellingsen. Hun blir senere gift med Johannes' sønn Christian Johan Nergaard f. 1877. Oline dør allerede i 1912. Noen som kjenner hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Et søk på FS gir en Oline Olsdatter født i 1875 i Trondenes:Oline (Ellefsen), døpt 5. desember 1875. Far: Ole Ellefsen Mor: Nicoline Jonetta Pedersen.Hun er registrert som Oline Ellefsen, men faren heter altså Ole.Det er også en Oline Olsdatter født i 1873 og en i 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Ut fra 'Folk og slekt Trondenes', nr. 5673, Ole Ellevsen Høxtvedt på Hun, Harstadsjøen og Nikoline Jnette Pedersdtr f Hosanger Hordaland fikk en data nevnt som Olina i Harstad 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Her trur eg det meinest at det er 'hun' (Nikoline) som bur på Harstadsjøen. Det står ikkje kvar Ole kjem frå. Mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Jmf. innlegg 3. Ole og Nikoline fikk datteren Olina utenfor ekteskap. Han het som kjent Ole Ellevsen Høxtvedt. Høxtvedt var/er på den tiden, et for meg ukjent navn i hele Troms. Antakelig er dette et gårds- eller plassnavn utenfor den nordligste landsdelen.Jmf. innlegg 8. På den tiden var det Harstadgården litt opp i terrenget der Harstad by nå ligger, og Harstadsjøen som omfattet de få bygningene like nede ved havet, som i dag er en del av sentrumsområdene i Harstad. Etter hvert ble de to plassene bygget sammen. I år feirer byen Harstad 100 års-jubileum.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Heggelund

Takk for svar, spesielt fra Brit. Jeg fikk treff på Harstadsjøen på 'Norgesglasset' utenfor havneområdet og ble da nokså forvirret. Nå skjønner jeg litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.