Gå til innhold
Arkivverket

[#25682] Foreldre og datter til Anne Olsdatter, født 1852 Lunder, Norderhov


Gjest Magne Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Halvorsen

Jeg søker informasjon om Anne Olsdatters foreldre og forfedre forøvrig. Anne ble iflg. Norderhov MINI 11 4/13 s. 109 født 12.12.1852 og døpt 25.03.1853 i Lunder. Far er oppgitt som Ole Olsen og mor Christin Olsdatter. Family Search opplyser at hun ble gift med Gustav Andersen 26.08.1876 i Lunder. I følge FT 1900 er de bosatt på Verket i Aadalen. De er gravlagt i Hval kirke, gravstøtten står det enda.Det første problemet jeg støter på er at jeg ikke kan finne foreldrene eller Anne i folketellingen for 1865. Er det noen som har forslag, eller vet noe?Anne og Gustav hadde datteren Johanne født 1881. Iflg. FT 1900 bodde hun midlertidig i Kristiania. Vet noen hvor hun ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg søkte på Familiysearch etter søsken til Anne Olsdatter og fant at et par som heter Ole Olsen og Christi Olsdatter hadde barna Gunhild f. 27.20.1854 i Lunner, Berte f. 25.02.1856 i Norderhov og Ole f. 25.07.1857 i Norderhov.I FT 1865 fant jeg to Anne Olsdatter, 14 år, som var satt ut på legd, en i Heradsbygden i Lunner og en i Strømsodbygden og Agerkredsen i Lunner. Jeg fant også Berthe Olsdatter, 10 år, og Ole Olsen, 9 år, som legdslemmer i Strømsodbygden og Agerkredsen. Noen passende Gunhild fant jeg ikke. Jeg tror kanskje at foreldrene døde før folketellingen.Dette er bare en gjetting av meg og må kontrolleres i kirkeboka!Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Tilbake til ditt andre spørsmål. Vet du når Anne og Gustav døde?I så fall kan jeg se etter i Lensmannens Dødsmeldingsprotokol for Ådalen. Mulig det der står noe om dattera Johanne.Dette med folketellingene er sørgelige greier. Hos meg tugger de seg helt etter omleggingen.mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Beklager trykkfeil! Gunhild er født 27.10.1854.Jeg har dessverre ikke kirkeboka for 1857 og framover, men jeg har kikket i nr. 10 og 11, og har funnet litt om Annes aner.Døpte Piger 1853 nr. 31: Født 12. December 1852. Daab: 25 Marts, Lunder. Navn. Anne. Ægte. Forældre: Inderst Ole Olsen i Blixrudeie og Hustrue Christi Olsdatter. Faddere: Ole Narvesen Rudseie, Anders Olsen Bergseie, Inger Olsdatter Rudseie, Inger Helgesdatter Bjerkeeie, Ragnild Olsdatter Rudseie. Hjemmedøpt av Henrik Olsen - - -?.Døpte Piger 1854 nr. 156: Født 27. October. Daab: 26 November, Lunder. Navn. Gunhild. Ægte. Forældre: Huusmand Ole Olsen Blixrudeie og Hstr. Christi Olsdatter. Faddere: Anders Eriksen Rudseie, Ole Olsen ibid., Elling Olsen ibid., Ragnild Olsdatter ibid., Inger Olsdatter ibid. Hjemmedøpt av Ingeborg Brekka.Ægteviede 1852 nr. 55.Vielsesdagen: 25 November Lunder.Brudgom: Ungkarl Ole Olsen, Føde-og Opholdssted: Blixrudeie. Alder: 24? Fader: Ole Evensen?Brud: Pige Christi Olsdatter, Føde-og Opholdssted: Rudseie. Alder: 23? Fader: Ole Narvesen.Forlovere: Anders ----? og Ole ----? (Umulig å se, det er så uskarpt]Confirmerede Piger i Lunder 15. Sept. 1844: 5. Christi Olsdatter. Alder 14 ¾. Fødested: Ruudseie Forældre: Hmd. Ole Narvesen Hstr. Gunnild Nielsd.Huusmand Ole Narvesen på Rudseie død 19. mai 1853, begr. 19. mai, Lunder, 75 år gl.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Halvorsen

Til Ellef: På gravstøtta på Hval kirkegård står følgende, som vi må anse som korrekt:Gustav Andersen Verket 29.08.1853 - 20.12.1940Anne Andersen Verket f. Olsen 12.12.1852 - 17.10.1934Til Laila: Tusen takk for all informasjonen du har funnet fram. Det vil bli til stor hjelp for meg ved videre leting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Magne: Har funnet hva Lensmannen noterte da dødsfallet til Anne ble meldt.Hun etterlot seg Enkemanden f.hv. veivokter og småbruker Gustav Verket, Hen. Sønnen Anders var da død, men etterlot seg en ugift navngitt forretningsdame i Oslo.Deres 4 døtre og ektemenn er nevnt med navn og adr. Alt dette tåler dagens lys, men da det ligger så nær opp til vår tid vil jeg ikke legge det ut på åpent nett.Men oppgir du adr, tlf. eller e-postadresse skal jeg i løpet av morgendagen svare deg privat.mvh: Ellef Ellefsen Heieren 3518 Hønefoss. Tlf. 32 11 03 19. E-post adr: ellef-e@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Vil sende avskrift av Dødsmeldingsprotokollen i senere i dag. Men Gustav var etter det jeg har hørt fra Sverige.Se RHD sin 1900-telling. Digitalarkivets har jeg gitt opp å søke i. Blir bare sendt vilt rundt. Nok om det. Men RHD har også registrert at Gustav og Anne hadde en pleiesønn, Thomas A.Bagge.mvh Ellef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Du må en tur over til Sverige for å lete etter forfedrene til Gustav. Han var f.29.aug.1853 i Gillberga, Sverige.Kommer jeg i farten over mer om hans kone, sender jeg dette til deg privat.mvh Ellef Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Kan tilføye at da Gustav og Anne giftet seg ble han skrevet for Gustav Andersen Backetorp på Tveteneie f. o.s.v. i Gillberga.Trodde først dette var en av de mange husmannsplasser under Tveitagårdene, men ser nå at jeg noterte Backetorp (altså ikke Bakketopp).mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Gustav ble født i Gillberga socken i Värmland: F. 29. august, dpt 4. oktober på Backetorp.Foreldrene var hemmansegare Anders Olsson og hustru Maja Jansdotter. moren var 28 år.Faddere var inhys. Henrik Olsson o hustru Kajsa Nilsdotter ibid.Dette fra Kirkebok C:7 Gillberga s125 -----------Husforhør A I:18 1851-1855 for Gillberga - Backetorp forteller om følgende familie:Egare Anders Olsson f. 19.12.1823 Gbga Hustru Maja Jansdotter f. 1.1.1825 i uleselig, Son Nils f. 9.4.1845 Gbga Son Johannes f. 6.1.1848 Gbga Anders f. 25.1.1850 Gbga Gustav f. 23.8.1853 Gbga.Videre leting etter Gustav og hans aner bør du kanskje få hjelp til hos Anbytarforum? www.genealogi.selykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Halvorsen

Til Ellef og Laila: Tusen takk for all hjelpen jeg har fått fra dere. Når det gjelder Gustav skal jeg legge inn spørsmål på Anbytarforum for videre søk bakover i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.