Gå til innhold
Arkivverket

[#25687] Norsk mann i svensk domskommisjon 1325


Gjest Heidi C. Huitfeldt
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi C. Huitfeldt

I Norsk Biografisk Leksikon (XXVII) står det å lese om Ulv Saxesson at han, iflg et svensk diplom, skal ha vært medlem av en svensk domskommisjon i Uppland den 29. oktober 1325. Det var ingen direkte kildehenvisning til denne opplysningen. (Jeg noterte datoen, men ordlyden i NBL er her etter hukommelse..) Jeg har lett igjennom det svenske diplomatariet (nettutgaven), og web’en for øvrig, både på dato, år og lokasjon, men kan ikke finne spor av dette. Heller ikke i det jeg har tilgang på av relevant, norsk, litteratur. Det nærmeste jeg kommer er at det i ”Norge i union på 1300-tallet” (Authen-Blom) sies om Ulv Saxessons og Sverige at ”..han fortsatte å ha nær tilknyning til dette riket”, men ikke hva denne oppfatningen bygger på (Utover ”Ørebro-brevet” av 21. april 1321).Jeg ville satt umåtelig stor pris om noen kunne være behjelpelig med en henvisning, enten til en konkret kilde eller litteratur.Beste hilsen, Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Vigrust, - og takk for at du besvarte innlegget mitt.Fordi jeg følte at jeg hadde vært litt rask med hensyn til å notere referanse var jeg tilbake på biblioteket og sjekket en gang til, og da fikk jeg med meg litt mer.. Første gangen satt jeg for stor lit til at den eksakte datoen skulle ta meg videre.Det jeg finner er en ref. til Dipl. Svecanum III 2 s.693, samt til Norsk Historisk Tidsskrift XXX s. 380, 391 og XXXVII s.88ff, 103, 106.Det opplyses at Ulv S. satt i domskommisjon den 25.10. 1325 sammen med Upplands lagmann og en svensk ridder. Jeg har igjen søkt i DS, og spesielt Birger Perssons aktiviteter, som vel er den aktuelle lagmann i 1325, men jeg finner altså ingen ting. Antar jeg må tilbake til bibloteket og sjekke referansene i NHT.På den annen side; Referansen Dipl. Svecanum III 2 s.693, er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvilket brev nummer dette eventuelt er i den elektroniske utgaven av DS?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Har nå sjekket begge referanser i NHT, uten å finne noe om forbindelsen til Sverige. Skulle også gjerne ha sjekket Dipl. Svecanum, men den finnes ikke på biblioteket.I og med at det eksplisitt står(i NBL)at opplysningen bygger på et bevart diplom ville jeg tro at dette skulle kunne finnes i det svenske diplomatariet, eller i form av en regest et sted. På den annen side jeg vet ikke nok om dette...Men, jeg prøver igjen: Er det noen som kan hjelpe meg, enten med et oppslag av nevnte i DS eller hensvisning til korresponderende brevnummer i den elektroniske utgaven av DS. Alternativt hvor jeg kan henvende meg for å finne Dipl. Svecanum III 2?Med hilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.